06:51 - July 27, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • نماینده ولی فقیه در گیلان در دیدار با مدیرکل و کارکنان حفاظت محیط زیست استان؛
    حل معضل تالاب انزلی نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است/ چالش پسماند ابر چالش گیلان

نماینده ولی فقیه در گیلان در دیدار با مدیرکل و کارکنان حفاظت محیط زیست استان؛
حل معضل تالاب انزلی نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است/ چالش پسماند ابر چالش گیلان


کیمیای شمال – نماینده ولی فقیه در گیلان در دیدار با مدیر کل اداره محیط زیست استان با اشاره به معضلات پسماند سراوان و تالاب انزلی گفت: حل معضل تالاب انزلی مانند دریاچه ارومیه نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال؛ آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، پیش از ظهر دیروز با مدیرکل و معاونان اداره محیط زیست گیلان دیدار کرد.
وی با تبریک فرارسیدن هفته محیط زیست و تشکر از زحمات شبانه روزی فعالان این عرصه پیرامون حفظ و حراست و نگهداری از جنگلها، دریا، جانوران، رودها و تالاب ها اظها کرد: محیط زیست با همه ابعاد زندگی افراد در ارتباط است و امروز مردم در خانه، زمین کشاورزی، کارخانه، اداره ، تعمیرگاه‌ها و … بر محیط زیست تاثیرگذارند.

*چالش پسماند ابر چالش گیلان
نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه در چند عرصه محیط زیست گیلان از طرف انسان ها آسیب می‌بیند؛ تصریح کرد: تالاب و رودخانه‌ها که معلول شیرابه‌های انباشت پسماند سراوان در ارتفاع ۱۰۰ متری و به مساحت ۳۵۰ هزار متری هستند که طی ۴۰ سال در گیلان جمع شده است.
وی با بیان اینکه کاری که ۴۰ سال به محیط زیست گیلان آسیب زده را نمی‌توان در یکی دو سال به راحتی حل کرد؛ افزود: ۴۰ سال پسماند در استان جمع شده و کسی فکری برایش نکرده است و به طور مثال اگر در یک فضای آپارتمانی یک کیسه پوست میوه را برای چند روز در پارکینگ انباشته کنیم همه فضای آنجا را آلوده می‌کند؛ حالا همین مقیاس در مساحت بزرگتر در شهر را در نظر بگیرید.
امام جمعه رشت با اشاره به اینکه امروزه علاوه بر شهرها، در روستاها هم انباشت پسماند داریم؛ ادامه داد: در حال حاضر سبک زندگی افراد تفاوت پیدا کرده و استفاده از صنایع سلولزی و انواع خوردنی‌های بسته‌بندی موجب افزایش حجم پسماندها شده‌است.
به گفته ی وی، ابر چالش استان گیلان، چالش محیط زیست است.

آیت الله فلاحتی با اشاره به انباشت زباله های بیمارستان‌ها شرکت‌ها، کارخانه ها و جاری شدن فاضلاب‌های آنها در محیط زیست اظهار کرد: این فاضلاب ها محیط زیست را با مشکل مواجه کرده است زیرا وقتی جلوی یک منکر گرفته نشود یک کار اشتباه تا آخرهمانگونه اشتباه پیش می‌رود.
وی دراین راستا به معضلات تالاب انزلی اشاره کرد و گفت:
تالاب انزلی علاوه بر مشکل سرریز شدن شیرآبه، مشکلات دیگر جغرافیایی دیگر نظیر عقب نشینی دریای خزر نیز دارد.
امام جمعه رشت تصریح کرد: همانطور که می‌دانیم دریای خزر هر ۸۰ سال یک بار ۱۰ کیلومتر عقب نشینی دارد وعقب نشینی دریای خزر یکی از دلایل آسیب دیدن تالاب است.

* حل معضل تالاب انزلی نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است
وی با تاکید براینکه تالاب انزلی را نمی‌توان با تخصیص اعتبارات استانی حل کرد؛ خاطر نشان کرد: حل معضل تالاب انزلی نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است زیرا در دولت سیزدهم معضل دریاچه ارومیه به همت شهید رئیسی با تخصیص اعتبرات ملی حل شد.
به گفته ی امام جمعه رشت بنا بر براوردهای انجام شده روی ظرفیت تالاب انزلی، جاذبه های این تالاب ۱۰ برابر ونیز می‌تواند گردشگر جذب کند.

آیت الله فلاحتی، خاطر نشان کرد: با این تفاسیر برای حل معظل پسماند و دو رودخانه رشت بالغ بر چند صدهزار میلیارد اعتبار لازم داریم.
وی با قدردانی از زحمات فعالان محیط زیست در گیلان اظهار کرد: برای جلوگیری از انقراض برخی از گونه‌های جانوری مانند پلنگ ها و گوزن‌ها، ترنگ ها و قرقاول ها ی گیلان در جنگل‌های رودبار، اسالم، پونل حرکت‌های خوبی صورت گرفته است.
نماینده ولی فقیه گیلان، بر حفظ جنگل‌های هیرکانی گیلان تاکید کرد و گفت: جنگل ها در ارتفاعات گیلان بسیار زیبا و جذاب هستند ولی احداث برخی از کارخانه ها مانند کارخانه سیمان به آنها اسیب زده است.

*با متصرفان محیط زیست برخورد جدی شود
وی در بخش دیگری از سخنانش از مدیرکل محیط زیست گیلان خواست تا هرچه سریعتر برای پیگیری معضلات زیست محیطی در گیلان با دستگاه‌های نظارتی ،اطلاعاتی، دستگاه قضا، تعزیرات حکومتی و دفترامام جمعه رشت تشکیل جلسه دهد.
این مسئول با بیان اینکه همه رودخانه‌های گیلان جز دورودخانه رشت شفاف و زلالند؛ به متصرفان در محیط زیست و حاشیه رودها هشدار داد و گفت: مردم نباید به منابع طبیعی دست درازی کنند و باید با آنها برخورد جدی شود.

* جامعه نیازمند ارتقا فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست است/ ریختن زباله در رودخانه ها ممنوع اعلام شود
به گفته ی امام جمعه رشت، جامعه نیازمند ارتقا فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست و فعالان محیط زیست باید به مردم آموزش های لازم را ارائه دهند تا دفع پسماندهای خود را مدیریت کرده و زباله‌های خود را در رودخانه‌ها نریزند.
وی با بیان اینکه انجام دادن کار فرهنگی در دراز مدت جواب می دهد؛ ادامه داد: مردم سال به سال از نظر آموزش‌های زیست محیطی مهارت بیشتیر پیدا می کنند زیرا ارتقای فرهنگ موجب شده تا مردم دیگر در وسایل نقلیه عمومی سیگار نکشند و از کمربند ایمنی نیز استفاده می‌کنند.

آیت الله فلاحتی، پیرامون ساماندهی سگ‌های ولگرد با کمک و همراهی نیروی انتظامی و دستگاه قضا از فعالان محیط زیست تشکر و قدردانی کرد و گفت: ما باید مردم را به سبک زندگی و فرهنگ سازی حفظ محیط زیست تشویق کنیم.
وی با تاکید بر اینکه جای نگهداری سگ در آپارتمان نیست؛ یادآور شد: افراد نباید در مجتمع مسکونی سگ نگهداری کنند زیرا به حکم اسلام سگ جز نجاسات است و مسائل و مشکلات زیست محیطی خود را دارد.

*تاکید بر تفکیک زباله از مبدا در شهرها و روستاهای گیلان
نماینده ولی فقیه در گیلان، با تاکید بر تفکیک از مبدا و دفع به موقع زباله‌ها از خانه‌ها سر ساعت مقرر رسیدن ماشین حمل زباله شهرداری گفت: در کشورهایی مثل مجارستان افرادی که در بیرون سیگار می‌کشند، ته سیگارشان را در سطل های مخصوص زباله دفع می‌کنند.

*تاکید بر بهره گیری از نظریات دانشگاهیان برای حل مسایل محیط زیست گیلان
وی همچنین، خاطرنشان کرد: محیط زیستی که خدا آفریده پاک و زیباست و هیچ ضرری برای انسان ندارد اما این انسان‌ها هستند که با بی‌مهری به طبیعت آسیب می‌زنند.
آیت الله فلاحتی، بسیاری از آتش سوزی‌های جنگل‌ها را دارای منشا انسانی خواند و گفت: فرهنگ مردم را در عرصه حفظ و حراست از محیط زیست باید ارتقا داد.
وی بر تقویت ارتباط به محیط زیست و دانشگاهیان تاکید کرد و ادامه داد: باید از نظرات دانشگاهیان در عرصه بهبود مسائل محیط زیست بهره گرفت.
این مسئول، محیط زیست را پیشانی زندگی مردم معرفی کرد و گفت: با سرزدن به بیمارستان‌ها متوجه می‌شویم که سلامت محیط زیست چقدر در سلامت انسان تاثیرگذار است.

آیت الله فلاحتی، در خاتمه با تشکر از تلاش های شبانه روزی فعالان محیط زیست در جلوگیری از خطر انقراض‌ ترنگ ها و قرقاول ها در گیلان تصریح کرد: در دریاچه وان در ترکیه انواع پرندگان مهاجر در کنار انسان‌ها زندگی بسیار مسالمت آمیزی دارند زیرا مردم آن منطقه به پرندگان هیچ آسیبی نمی‌زنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *