02:04 - May 16, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • معاون دادگستری گیلان تاکید کرد:
    لزوم رعایت اصل امانت داری از سوی مجریان و ناظران انتخابات

معاون دادگستری گیلان تاکید کرد:
لزوم رعایت اصل امانت داری از سوی مجریان و ناظران انتخابات

احمد آقایی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان صبح پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع «تبیین بایدها و نبایدهای انتخاباتی» در سالن شهید بهشتی دادگستری گیلان با اشاره به فضای انتخاباتی کشور با نزدیک شدن به دوم اسفند ماه، اظهار کرد: شاهد تبلیغات پیش از موعد کاندیدا ها هستیم که می‌تواند نشان از درک و شعور بالای سیاسی و قناع فرهنگی حاکم بر جامعه باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نقش رسانه ها را در بصیرت افزایی و تنویر افکارعمومی برای حضور پرشور مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار موثر توصیف نمود.

آقایی با اشاره به اینکه در فعالیت های انتخاباتی ملاک عمل، قانون است، تصریح کرد: سه رکن مهم درانتخابات توسط قانونگذار تعریف شده و بایدها و نبایدهایی به آن اختصاص یافته است.

وی مجریان و ناظران را اولین رکن مهم انتخابات ذکر کرد و گفت: ناظرین و مجریان انتخابات امین مردم بوده و بر صحت و سلامت انتخابات نظارت دارند تا انتخابات سالم برگزار شده و دارای مقبولیت و مشروعیت قانونی باشد.

وی با بیان اینکه طبق قانون انتخابات، هیات های اجرایی و نظارتی حق جانبداری یا تبلیغ له یا علیه هیچ یک از کاندیداها را ندارند، اظهار داشت: در صورت جانبداری و اظهار نظر مجریان و ناظران انتخابات به نفع یا ضرر نامزد و یا یک جریان سیاسی، قانونگذار مجازاتی برای آنان در نظر گرفته است.

آقایی دومین رکن انتخابات را، نامزدها و داوطلبان عنوان نمود و یادآور شد: بنا بر تبصره ماده ۶۷ قانون انتخابات به محض اینکه فردی به عنوان نامزد ثبت نام نماید دارای مصونیت داوطلبی خواهد بود و مقامات قضایی نمی توانند در صورت بروز تخلف وی را بازداشت نمایند مگر با دستور رئیس قوه قضائیه و براساس مصالحی که به تشخیص ایشان مشخص شده باشد.

این مقام قضایی در ادامه خاطر نشان کرد: نامزدهای انتخابات حق دارند شایستگی ها و توانمندی های خود را بیان نمایند و باید از هر گفتمانی که منجر به تخریب رقیبان شده و سبب ایجاد تنش در جامعه می شود پرهیز نمایند.

وی رکن مردمی را سومین رکن انتخابات برشمرد و ابراز داشت: انتخابات به معنای مشارکت مردم در تصمیم گیری های کلان کشور است و مردم همواره از ارکان مهم نظام اسلامی محسوب می شوند.

آقایی به استناد اصل ۲۴ قانون اساسی تصریح کرد: مطبوعات و رسانه ها، جز در بیان مطالب مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی آزاد هستند و می توانند ویژگی های افراد اصلح را شناسایی و به مردم معرفی نمایند.

وی اصحاب رسانه را امین حاکمیت و مردم دانست و افزود: این قشر فرهیخته سفیران بصیرت افزایی و پرچمداران تنویر افکار مردم هستند و جامعه را از واقعیت ها و حقایق مطلع می نمایند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون مسائلی همانند حساسیت طایفه‌ای، قومی و مذهبی در سطح استان گیلان نداشته‌ایم، گفت: در استان گیلان گفتمان انتخاباتی شکل گرفته و در این میان قانونگذار برای فعالیت‌های انتخاباتی بایدها و نبایدهایی پیش بینی کرده که ملاک کار انتخاباتی برای مجریان قانون است.

آقایی در ادامه با اشاره به اینکه عبور از این بایدها و نبایدها از سوی ناظران و مجریان و دست اندرکاران برگزاری انتخابات جرم بوده و برخورد قانونی خواهد شد، تصریح کرد: اصل امانت داری باید از سوی ناظران و مجریان انتخابات رعایت شود.

وی با تأکید بر اینکه رأی ملت حق الناس بوده و تضییع آن جرم است، ادامه داد: بی طرفی و عدم جانب دارای از فرد، جریان و یا گروه سیاسی اصلی است که باید از سوی مجریان انتخابات رعایت شود.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری گیلان پایبندی به قانون و اخلاق مداری را اصلی مهم برای مجریان انتخابات عنوان کرد و افزود: قانون باید نقشه کار ناظران و مجریان باشد و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی جلب مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی را حائز اهمیت دانست و گفت: مشارکت حداکثری، امانت داری و حفظ سلامت انتخابات از تأکیدات مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم بی طرفی و عدم جانبداری در تمام مراحل انتخابات، تصریح کرد: داوطلبان حق تخریب، افترا، توهین و تهمت و یا بیان مطالبی که زمینه ایجاد درگیری و خشونت را فراهم می‌کند علیه کاندیدای دیگر را ندارند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه بیش از ۱۰۳ عنوان مجرمانه در زمینه برگزاری انتخابات پیش بینی شده است، بیان کرد: انتخابات با مشارکت مردم شکل می‌گیرد و مردن رکن اصلی آن هستند. مردم در شکل گیری حکومت اسلامی نقش مهمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایفا کرده‌اند.

آقایی با اشاره به پیشینه غنی استان گیلان، افزود: گیلانیان به رعایت اخلاق مقید بوده و در انتخابات‌های گذشته نشان داده‌اند در شکل گیری سرنوشت خود نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به ماده ۶۵ قانون انتخابات، تصریح کرد: در این ماده سه گروه داوطلبان، طرفداران و رؤسای ستاد و مردم مورد خطاب قرار گرفته و هشدار داده شده که حق تخریب نامزدها را ندارند در غیر این صورت بر اساس ۱۰۳ عنوان مجرمانه در صورت خطا مجازات می‌شوند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ادامه داد: بر اساس ماده ۶۴ قانون انتخابات مطبوعات و رسانه حق تخریب کاندیدای را نداشته و در غیر این صورت با واکنش قانونگذار مواجه خواهند شد.

آقایی همچنین با اشاره به اینکه ماده ۱۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اصلاحی سال ۹۵ دستگاه قضائی را ملکف کرده تا جرایم انتخاباتی را خارج از نوبت و سریعاً بررسی کنند، گفت: ستاد پیشگیری و پیش بینی از جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان گیلان تشکیل شده و بیش از ۲۰ مدیر ارشد استان عضو این ستاد هستند.

آقایی در پایان به وظیفه دستگاه قضایی در قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: براساس ماده ۱۷ قانون انتخابات، دادگستری گیلان شعب ویژه ای را در ۱۶ شهرستان و ۹ بخش به رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی اختصاص داده است تا ناظران و مجریان به محض مشاهده هرگونه تخلفی، آن را گزارش داده و محاکم قضایی نیز به سرعت و با دقت به آن رسیدگی می نمایند.

وی همچنین بر لزوم تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی در تمامی استان ها و شهرستانها بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات اشاره کرد و افزود: در ماه های اخیر این ستاد در مرکز استان گیلان و همه شهرستانهای استان با حضور مدیران ارشد استانی تشکیل و مصوبات آن اجرایی شده است.

خبرنگار: زینب رفعتی
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *