17:30 - May 13, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • سلامت
  • >
  • خودداری مردم از مصرف خودسرانه مکمل‌ها /
    به دام سودجویان نیفتید

خودداری مردم از مصرف خودسرانه مکمل‌ها /
به دام سودجویان نیفتید

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از مردم درخواست کرد که از مصرف خودسرانه مکمل‌ها خودداری کنند.
زهرا عبدالهی گفت: مکمل‌های ویتامینی، دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی ویتامین‌ها و املاح معدنی مثل‌آهن، رو، کلسیم و منیزیوم و هستند که به‌طور سنتیک تولید شده و در موارد خاصی در کنترل و درمان بیماری‌ها زیر نظر پزشک و متخصصان تغذیه ممکن است موثر واقع شوند.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: متاسفانه انتقال اطلاعات غیرعلمی و اثبات نشده درباره مصرف مکمل‌های ویتامینی برای پیشگیری از این بیماری توسط افراد، گروه‌ها و انجمن‌های مختلف علاوه بر سردرگمی مردم عواقب جبران‌ناپذیری را بدنبال خواهد داشت.
وی متذکر شد: مصرف خودسرانه مکمل‌ها علاوه بر بروز مسمومیت ناشی از مصرف زیاد، موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شود. زیرا سیستم ایمنی و دفاعی بدن در صورتی می‌تواند در مقابل بیماری از بدن دفاع کند که تمام ویتامین‌ها و املاح معدنی یعنی ریزمغذی‌ها در یک حالت تعادل و تناسب در بدن وجود داشته باشند. طبعا با زیادی مصرف یک نوع خاص از ویتامین‌ها مثل ویتامین ث، ویتامین د، ویتامین آ و یا مصرف یک نوع از املاح معدنی مثل کلسیم، روی یا منیزیوم به تنهایی موجب برهم خوردن تعادل بین ریزمغذی‌ها در بدن شده و این خود موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
عبدالهی تاکید کرد: در حال حاضر فقط مصرف مکمل‌هایی که در قالب برنامه‌های ملی نظام سلامت از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور توسط کارکنان بهداشتی و کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود باید مطابق با دستورالعمل‌های وزارت‌بهداشت توسط گروه‌های آسیب پذیر تغذیه‌ای مصرف شوند و مردم فقط به توصیه‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه در وزارت بهداشت عمل کنند و در دام عده ایی سودجو که به توصیه و فروش مکمل‌های ویتامینی با قیمت‌های گزاف پرداخته اند نیفتند.
هرگونه توصیه توسط متخصصان و کارشناسان خارج از بخش بهداشت هم فقط در صورت هماهنگی و تایید این دفتر قابل استفاده است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر تنها راه موثر پیشگیری از ابتلا به این بیماری رعایت کامل اصول بهداشت فردی بخصوص شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی، خودداری از حضور در معابر و اماکن عمومی و ماندن در منزل و رعایت یک برنامه غذایی متنوع و متعادل، خودداری از مصرف فست‌فود‌ها و غذا‌های خیابانی و پختن کامل مواد غذایی بخصوص گوشت‌ها و تخم مرغ است.
دفتر بهبود تغذیه جامعه با تدوین یک راهنمای غذایی ساده و کاربردی و ابلاغ آن توسط معاون بهداشت وزیر به تمام معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از کارکنان بهداشتی و بویژه کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز جامع خدمات سلامت خواسته که آموزش‌های لازم را از طروق مناسب به مردم ارائه دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *