02:51 - May 1, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

زیرخاکی؛ طناز، سرگرم کننده و مخاطب پسند

جلیل سامان، کارگردان شناخته شده سریال‌های با محتوای انقلابی و اجتماعی تلویزیون، در درام خوب و خوش پرداخت خانوادگی، اجتماعی، انقلابی و سیاسی «زیرخاکی» را روایت کرده است.

این مجموعه گرچه موضوعی نخ نما؛ تعویض اشیاء و افراد، را که در صدها فیلم و سریال داخلی و خارجی مورد استفاده قرارگرفته و بهره گیری از آن به دلیل کلیشه شدن، در جهان سینما منسوخ شده است، دستمایه تولید این سریال قرارداده است و همچنین به رغم مضمون و محتوای سیاسی انقلابی سریال که بیشترمناسب پخش در ایام دهه فجر است، لیکن با پرداختی متفاوت و جدید از سوژه تکراری و بهره برداری از گونه‌های طنز و کمدی در روایت داستان‌ها و ماجراهای سریال خود، توانسته نظر مساعد مخاطبان تلویزیون را با زیرخاکی همراه کند.

زیرخاکی با محوریت یک کاراکتر که برای دستیابی به ثروت یک شبه و بادآورده به کشف و استخراج قاچاق اشیای باستانی روی آورده و حوادثی که او را با شرایط درحال وقوع رخداد انقلاب و انقلابیون از یکسو و نیرو های امنیتی رژیم پهلوی و جاسوسان داخلی و خارجی از دیگر سو مرتبط می سازد. رخدادها و ماجراهایی بر گرفته از واقعیت‌های  اجتماعی را در پیوند با مسایل خانوادگی به تصویر کشیده است.

سامان که در تلویزیون، کارنامه‌ای مقبول و قابل دفاع دارد، در زیرخاکی هم از داستان سازی باورپذیر، فیلمنامه ای منسجم و محکم، عوامل فنی و هنری کاربلد و بازیگران خوب استفاده کرده و باکارگردانی حرفه ای، اثری جذاب و سرگرم کننده وخانواده پسند ساخته است.

ساخته‌های پیشین این کارگردان که به علت مضامین سیاسی و انقلابی، قالب‌ها و ژانرهای جدی و خاص خود را می‌طلبیدند، سامان را به عنوان کارگردان آثار سیاسی اجتماعی و سازنده سریال‌های حادثه‌ای و دراماتیک به مخاطب نشان داده بود، ولی روایت داستان زیرخاکی در یک قالب ترکیبی از درام و کمدی و موفقیت در اجرای آن، افزون بر ارائه قابلیت‌های بیشتر او، توانایی های جلیل سامان را در کارگردانی آثار طنز و کمدی هم اثبات می کند.

نگاه واقعگرا به مناسبات خانوادگی و اجتماعی و پرهیز از سطحی‌نگری، شخصیت پردازی‌های پذیرفتنی، گزینش مناسب بازیگران، بازی فوق العاده ژاله صامتی و بازی‌های خوب پژمان جمشیدی و هادی حجازی‌فر، درک درست از مفاهیم و رخدادهای سیاسی و اجتماعی و بازسازی مطلوب تصویری آن ها و کارگردانی با فکر و حساب شده، از امتیازهای اصلی این سریال متفاوت و متمایز است.

به گزارش ایرنا، زیرخاکی با آنکه تناسب موضوعی مناسبی بامولفه های رمضانی ندارد و اساسا برای پخش در ماه رمضان ساخته نشده است، امابه دلیل موضوع‌ها و محتوای ارزشمند اجتماعی و خانوادگی، یک مجموعه خوب و بامحتوا و خوش ساخت و مخاطب پسند محسوب می شود و امتیازی دیگر در کارنامه هنری و تلویزیونی سامان می‌نشاند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *