20:30 - May 18, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

رشت ؛ شهر شب های روشن

رشت که دیگر نیازی به معرفی ندارد! شهری سرسبز و زیبا در قلب استان گیلان که فرهنگ و تاریخش شهرت جهانی دارد و آوازه غذاهای محلی‌اش به گوش کشورهای دنیا رسیده است.

کیمیای شمال – رشت شهر باران‌های نقره‌ای، شهر شب‌های بیدار، شهر خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی، شهر اولین‌های ایران. این شهر زیبا جاذبه‌های بی نظیری در خود دارد مثل اولین داروخانه شبانه روزی در ایران یا اولین راه آهن. رشت مرکز استان گیلان است و مردمش با گویش و لهجه‌ی گیلکی حرف میزنند.

رشت به شهر باران‌های نقره‌ای شهرت دارد، زیرا به خاطر باران‌های ریز و خاکی و دائم به این شهرت دست یافته است.

 روز رشت به پاسداشت و ارج نهادن به شهر تاریخی رشت گفته می‌شود. این روز برابر با ۱۲ دی ماه، روزی که رشت در ۴۵۷ سال پیش به عنوان مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی استان گیلان انتخاب گردید، است.

از آنجایی که ۱۲ دی ماه ۴۵۷ سال پیش، روزیست که رشت از سوی شاه تهماسب صفوی به عنوان مرکز سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی گیلان برگزیده شد، این روز انتخاب گردید تا بر قدمت و اهمیت تاریخی شهر رشت صحه گذاشته شود.

این روز در زمستان سال ۱۳۹۴ خورشیدی پس از هم‌اندیشی کارگروه تخصصی روز رشت با برگزاری نشست‌های مختلف با متخصصان و انتشار فراخوان عمومی، دریافت نظرات شهروندان و تهیه تقویم مشخص از تمامی مناسبت‌ها، نسبت به انتخاب روزی مناسب برای شهر رشت اقدام نمودند و سرانجام با بررسی‌های لازم ۱۲ دی ماه را به عنوان روز رشت در نظر گرفتند.

شهر رشت تاریخی پر فراز و نشیب دارد و خیلی از مورخان در برهه‌ای از تاریخ آن را دروازه اروپا می‌نامیدند. از این رو می‌توان شهر رشت را نیز شهر اولین‌ها دانست چرا که بسیاری از مظاهر مدرنیته و امکانات بین‌المللی، قرن اخیر در رشت ظهور یافت. در ادامه به برخی از اولین‌های رشت می‌پردازیم:
نخستین شعبه بانکی کشور که متعلق به بانک سپه بود در شهر رشت در سال ۱۳۰۴ افتتاح شد.
اولین کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در رشت افتتاح شد و بنای شاخص آن با معماری‌ای به سبک اروپای شرقی، هم اکنون در مجاورت میدان شهرداری رشت قابل بازدید است. در کتابخانه ملی رشت ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۱۷۵۰ جلد کتاب خطی نگهداری می‌شود و تعداد ۲۰۰۰۰ نفر به عضویت آن درآمده‌اند و روزانه به صورت میانگین، ۱۵۰۰ نفر از فضای آن استفاده می‌کنند.
اولین اتوبوس در ایران توسط یک بازرگان بلژیکی در رشت به کار گرفته شد و سپس فردی به نام معین التجار (از بازرگانان سرشناس آن زمان) آن را خریداری نمود و به تهران آورد.
تاریخ راه‌اندازی موفق اولین راه آهن در ایران به شهر رشت می‌رسد که در سال ۱۸۴۸ میلادی مسیرش از این شهر به بندر پیربازار و بندر انزلی می‌رسید که ۱۲ کیلومتر از این مسیر تا اواسط دوره رضاشاه همچنان مورد استفاده بوده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیربازار وجود دارد و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان نیز نگهداری می‌شود.
همچنین نخستین خانه سالمندان و نخستین داروخانه شبانه‌روزی نیز در رشت افتتاح شده است.

شهر همیشه بیدار ایران!
رشت را خیلی‌ها به شب‌زنده‌دار بودن اهالی‌اش می‌شناسند. برخلاف بسیاری از شهرهای ایران که با فرا رسیدن شب مغازه‌ها تعطیل می‌شوند، در این شهر مغازه‌ها اغلب تا پاسی از شب بازند و پذیرای مردم هستند.

رشت شهر خلاق غذای ایران

شهر رشت به دلیل داشتن فرهنگ غذایی غنی و تنوع مواد غذایی‌اش، از سال ۱۳۹۴ از طرف سازمان آموزشی علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران انتخاب شد و در فهرست شهرهای خلاق دنیا جای گرفت. وجود ۲۲۰ نوع خوراک محلی، تنوع فراورده‌های غذایی خاص رشت و فرایند سالم تولید غذا از مزرعه تا سفره غذایی مردم را می‌توان از عمده دلایل ثبت رشت به عنوان شهر خلاق غذا دانست.

استان گیلان و شهر رشت به‌خاطر طبیعت و زیبایی‌های سرسبزش، همیشه برای روحیه‌ مسافران آثار مثبتی دارد و گردشگران با دیدن زیبایی‌های این خطه سرشار از انرژی می‌شوند. رشت به‌خاطر آب‌و‌هوای معتدل و مطبوع، طبیعت منحصر‌به‌فرد و همچنین جاذبه‌های تاریخی‌اش، در میان توریست‌ها از شهرت زیادی برخوردار است.این شهر همواره می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای سفر در فصل پاییز و زمستان باشد و خاطرات دل‌انگیزی را از مسافرت برای شما خلق کند.

معصومه رفعتی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *