04:27 - April 28, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

تعطیلی‌های چند روزه و بیم سفرهایی به رنگ جان و خون

کیمیای شمال – با بالا رفتن آمار بستریها و مرگ و میرها، در جدول رنگ بندی کرونایی کشور باید بدنبال نقاط زرد و کمتر خطرناک از وجود ویروس بگردیم که خود نشان دهنده وضعیت بحرانی ایران است.
بدنبال افزایش نگرانیها و مدیریت خیز پنجم کووید، ستاد ملی مبارزه با کرونا از فردا ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مرداد را تعطیل اعلام کرد، اما آنچه مشهود است رعایت پروتکلها و عدم حضور در دورهمی‌های خانوادگی و سفرها در این وانفسا برای کنترل این بیماری منحوس است که صرفا همدلی و همراهی مردم در این مسیر را می‌طلبد.
حمیدرضا بیژنی، جامعه شناس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه توسعه­ فناوری‌ها در سطوح گوناگون علمی و بهره‌مندی‌های گسترده از آنها، در سال‌های اخیر هشدارهای بسیاری از متفکران اجتماعی را از مخاطرات جهان آینده برانگیخته­ است اظهار کرد: ایجاد یک جامعه­ ریسکی و پرخطر در بستر فناوری‌هایی نوین در سال‌های اخیر منجر به رادیکالیزه شدن شکاف­های عمیق میان پیش‌­آمدها و مخاطرات جهانی و ادراک‌­های عموم مردم شده است.
وی افزود: اما اکنون که حدود یک سال و نیم است با یکی از سهمگین‌ترین و مرگ‌بارترین این مخاطرات مواجه هستیم، به دلیل عدم تناسب حساسیت سیاست‌گذاری‌های کلان ملی با این ویروس منحوس، در سطح توده­ مردم نیز شاهد عادی انگاری هستیم؛ چنانکه گویی هیچ اتفاقی در حال رخ دادن نیست.
این جامعه شناس با بیان اینکه بارزترین نمونه­ این موضوع نیز سفرهای مکرر و تراکم مهیب خودروها در جاده‌های منتهی به نواحی گردشگری است گفت: مردم باید بدانند که ویروس کرونا هیچ­گونه توقفی ندارد. ایجاد روند نزولی در پیک‌های قبلی هیچ­گونه تضمینی برای توقف آن در پیک‌های بعدی ایجاد نمی‌کند.
بیژنی افزود: از این گذشته مقدار و روند قربانیان این ویروس در هر پیک جدید چندین برابر پیک‌های گذشته است. مردم باید بدانند که این اعداد نیستند که در حال رفتنند؛ بلکه اینها انسان‌اند. فردی که امروز جان خود را از دست می‌دهد با دیگری تفاوت دارد و هر روز شاهد از دست دادن کتابی سربه‌مهر هستیم که شاید هرگز همچون اویی را به دست نیاوریم.
وی با تأکید بر اینکه مردم باید آگاه شوند که هزینه­ هر سفر و دیدوبازدید آنها جوانی است که پدر از دست می­ دهد و مردی که بر داغ همسر می ­نشیند گفت: و دهشتناک‌تر اینکه این همه مرگ و نیستی تنها و تنها با نشستن در خانه، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل حل است. عجب اینکه این همه آسان خود و عزیزان خود را با دست خود به کام مرگ می­‌کشانیم.
این جامعه شناس افزود: القصه اینکه حال بار دیگر شاهد تعطیلی‌هایی چندروزه هستیم و بیم سفرهایی می‌رود که به رنگ جان و خون و رنج فراقی ابدی آمیخته است. رنج‌هایی که تنها هزینه­ مبارزه با آن ماندن در خانه و حضوری پررنگ‌تر در کنار خانواده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *