14:21 - May 18, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک عنوان کرد:
    سهم ۸۰ درصدی صنایع کوچک و متوسط از صنایع کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک عنوان کرد:
سهم ۸۰ درصدی صنایع کوچک و متوسط از صنایع کشور

علی رسولیان در نشست گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک که با حضور وزیر صمت برگزار شد ضمن تشکر از حمایت‌های وزارت صمت جهت پیگیری و اقداماتی که برای حل مشکلات و چالش‌های صنایع کوچک و واحد‌های صنعتی صورت گرفته است، به برگزاری جلسات متعدد در سطح کشور با ائمه جمعه، مسئولان و تشکل‌های خصوصی در این راستا اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین گزارش سهم صنایع کوچک و متوسط از صنایع کشور را حدود ۸۰ درصد است و سهم ۴۵ درصدی اشتغالزایی را به خود اختصاص دادند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت صنایع خرد و کوچک در صنعت کشور، سهم این صنایع را ۸۰ درصد صنعت کشور اعلام کرد و از تحقق ۴۱ درصدی بودجه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان روز یکشنبه در نشست گرامیداشت روز حمایت از صنایع کوچک که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، ضمن تشکر از حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت اقداماتی که برای حل مشکلات و چالش‌های صنایع کوچک و واحد‌های صنعتی صورت گرفته است، به برگزاری جلسات متعدد در سطح کشور با ائمه جمعه، مسئولان و تشکل‌های بخش خصوصی در این راستا اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها، سهم صنایع کوچک و متوسط از صنایع کشور حدود ۸۰ درصد است که سهم ۴۵ درصدی اشتغالزایی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این‌که بیش از ۴۸ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور وجود دارد، سهم این واحدها از صنایع کشور را حدود ۶۳ درصد عنوان کرد و افزود: در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی حدود ۴۳ هزار و ۷۷۲ طرح صنعتی درحال اجراست که هشت درصد این طرح‌ها در مرحله نصب ماشین‌ آلات هستند که با رشد ۱۳ درصدی نسبت به ابتدای سال به حدود ۳۰ هزار و ۶۰۰ واحد افزایش پیدا کرده است و حدود ۳۰ درصد هم در مرحله نصب سوله هستند که رشد خوبی داشته است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سهم واحد‌های خرد (زیر ۱۰ نفر اشتغال) موجود در شهرک‌های صنعتی را ۴۱ درصد، سهم واحد‌های کوچک (زیر ۵۰ نفر اشتغال) را ۵۲ درصد و سهم صنایع متوسط و بزرگ را به ترتیب ۶ و یک درصد عنوان کرد.

رسولیان در ادامه تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی را یک هزار و ۱۱ مورد اعلام و اضافه کرد: ۸۲۹ شهرک‌ و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری و واگذاری زمین هستند که شامل ۵۰۵ شهرک، ۳۲۴ ناحیه و ۴ منطقه ویژه اقتصادی است.

بر اساس توضیحات وی، ۴۶ مگاوات برق، ۱۶ هزار و ۳۸۵ لیتر آب و ۱۹۲ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی تأمین و ایجاد شده است و سایر امکانات مانند آتش‌ نشانی، بیمه، بانک و درمانگاه نیز در این شهرک‌ها وجود دارد. همچنین کاهش بروکراسی اداری برای فعالیت در شهرک‌ها، معافیت‌های مالیاتی هفت تا ۱۳ سال، و ارائه خدمات به‌هم‌ رسانی صنایع از دیگر امتیازاتی است که در شهرک‌ها به واحد‌های صنعتی ارائه می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر سخنان خود به چالش‌ها و مشکلات موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اشاره کرد و اظهار داشت: گسستگی که در نوع حمایت‌ها وجود دارد، یکی از چالش‌های مهم در بخش صنایع کوچک است. تسهیلاتی که در اختیار بانک‌ها و سایر وزارتخانه‌هاست، سختی‌هایی را در این حوزه ایجاد کرده است که نیاز به تدبیر و تسهیل‌ گری در این حوزه دارد. افزایش شدید هزینه‌های زیربنایی و مشکلاتی که علی رغم ایجاد مشوق‌ها در تأمین زیرساخت‌ها وجود دارد، از دیگر مشکلات شهرک‌های صنعتی است.

رسولیان در ادامه از افزایش ۵۸ درصدی بودجه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و تحقق ۴۱ درصدی آن در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: ما در این سازمان به‌طور جد به دنبال عملکرد مناسب در حوزه زیرساخت‌ها هستیم و در کنار افزایش شفافیت در برنامه‌ها، با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در قوانین مربوط به مدیریت شرکت‌های خدماتی و واحد‌های راکد وجود دارد، لازم است در روش‌های مدیریتی تغییراتی ایجاد شود.

واگذاری اختیارات در چارچوب قوانین موجود به استان‌ها، تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق اجرای طرح “تام”، اصلاح اساسنامه، ایجاد شهرک‌های صنفی، ایجاد سامانه‌های مورد نیاز، مراکز تسهیل‌ گری و افزایش چهار برابری برنامه‌های حمایتی، آمایش سرزمینی برای شهرک‌های صنعتی و ایجاد مسیر جدید در حمایت از صنایع، شناسایی گلوگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی، توسعه شهرک‌های صنعتی (افزایش ۱۰ هزار هکتار به شهرک‌های صنعتی در سال جاری) از جمله مواردی بود که وی به‌عنوان اقدامات سازمان متبوع خود به آن‌ها اشاره کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اهمیت تأمین زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، پیگیری تأمین برق و آب را از دیگر برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای کارگاه‌های کوچک در حوزه کسب‌ و کارهای کوچک انجام شده که با استقبال خوبی روبه‌رو شد؛ تعامل خوبی با بخش خصوصی هم در بخش مدیریت و هم مشورت شکل گرفته است.

رسولیان همچنین به احیاء یک هزار واحد صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در زمان وزارت علیرضا رزم‌ حسینی و احیاء ۴۰۰ واحد در سال جدید اشاره و بیان کرد: موضوع مسئولیت‌های اجتماعی به‌صورت جدی در سازمان درحال پیگیری است و حدود ۳۶۰ تفاهم‌ نامه در استان‌های سراسر کشور در این زمینه انجام شده است و با توجه به نگاه دولت جدید به این موضوع، انشاء الله این موضوع در آینده نیز به‌عنوان طرحی که در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری است، ادامه خواهد داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *