02:13 - April 28, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • کاهش سرعت بستری بیماران کوویدی گیلان در گرو رعایت پروتکل‌ها

کاهش سرعت بستری بیماران کوویدی گیلان در گرو رعایت پروتکل‌ها

کند شدن روند بستری بیماران کرونایی در گیلان ثمره ارتقاء رعایت پروتکل های بهداشتی و مراعات جدی هشدارهای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا موضوع مهمی است که همکاری بیش از پیش همگان را می طلبد.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایرنا، اگر چه چتر کرونا بر سراسر گیلان گسترده شده اما آمار بستری های کرونا در بیمارستان های این استان طی دو روز گذشته آرام رو به کاهش است که کارشناسان بهداشتی این مهم را ثمره ارتقاء رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان  و بر استمرار آن به جد تاکید می کنند.

بر اساس آمار دریافتی از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در زمان حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا که “هفتگی محاسبه می شود ” که در ابتدای خیز پنجم زیر ۵۰ درصد حتی تا ۳۵ درصد هم رسیده بود، به طور میانگین به ٧٢ درصد رسیده است.

این میزان از رعایت پروتکل‌ ها؛ بهداشت فردی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی از سوی  مردم در اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی را شامل می شود.

آمار بستری های مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان تقریبا از اوایل تیرماه گذشته “که زیر ٢٠٠ نفر بود ”  ابتدا آرام اما طی هفته های اخیر به شدت رو به افزایش گذاشت به شکلی که از یکشنبه هفته گذشته به بیش از ٢ هزار نفر رسید اما از روز  دوشنبه اول شهریور طبق آخرین آمار دریافتی روند کاهشی آرامی دارد و  اکنون به یکهزار و ٩۵۰ نفر رسید.

کارشناسان بهداشتی همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا شامل استفاده مستمر از ماسک در بیرون از منزل به ویژه ٢ ماسک در مکان های شلوغ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از سفر و دورهمی را از راههای مهم پیشگیری از انتشار ویروس کرونا عنوان می کنند.

تجربه موج های گذشته کرونا در کشور و استان گیلان نشان داده که هر چه مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا اهتمام جدی داشتند کرونا ضعیف، و برعکس هر زمان سهل انگاری کردند بیماری کووید ١٩ با قدرت اوج گرفت.

تمام ١٧ شهرستان استان گیلان شامل رشت ، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ،  لنگرود، ماسال، فومن و املش به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز هستند.

تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های اصلی ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن و حتی تنفس معمولی انتشار می یابد بنابر این رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا بسیار مهم و تاثیر گذار است.

کرونا در دنیا تاکنون ۶ جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا ، گاما ، دلتا و لامبدا واتا داشته و دلتا یکی از  نسخه های جهش یافته این ویروس است، به گفته متخصصان سویه دلتا حداقل ۲ تا سه برابر نسبت به سویه‌ ووهان مسری‌ تر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *