15:43 - May 4, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • درگفت وگو با کارشناسان حوزه سلامت مطرح شد؛
    همیاری فراگیر و گسترده بیمه سلامت از مهاجران و اتباع بیگانه

درگفت وگو با کارشناسان حوزه سلامت مطرح شد؛
همیاری فراگیر و گسترده بیمه سلامت از مهاجران و اتباع بیگانه

کیمیای شمال – کارشناسان بهداشت و درمان کشور، برنگاه عادلانه بیمه سلامت و همکاری این سازمان بیمه گر با کمیساریای عالی پناهندگان و اداره کل اتباع و مهاجران وزارت کشور، با هدف حمایت های بیمه ای از مهاجران تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای بزرگ منطقه در طول ۴ دهه گذشته مأمن مهمی برای مهاجران و اتباع بوده است و خوشبختانه پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اتباع از سایر کشورهای همسایه در کشور ما شرایط قابل قبولی را درحوزه ها و بخش های مختلف دارند؛ در این میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین بین المللی و آژانس های حامی حقوق اتباع توانسته اند خدمات شایسته و قابل قبولی را به مهاجران به ویژه اتباع افغان ارایه دهند. به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، تلاش جمهوری اسلامی ایران در ارایه خدمات با کیفیت همانند شهروندان ایرانی قابل چشم پوشی نبوده و در این مسیر نگاه سخاوتمندانه این کشور قابل قدردانی است.
توجه به حقوق اولیه انسانی اتباع در ایران اولویت است
هرچند که طی چند ماه گذشته افزایش نیازهای روز افزون پناهندگان از یک سو، اعمال تحریم های غیر انسانی آمریکا و اروپا و همچنین شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر، ظرفیت حمایت جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان را دچار مشکل کرده است، اما حاکمیت ایران از هیچگونه کمکی جهت تامین خدمات مورد نیاز اتباع فرو گذاری نکرده و حقوق اولیه انسانی در تمامی حوزه ها برای اتباع در کشور ما با جدیت مورد توجه قراردارد.
بهداشت و درمان و به طورکل سلامت انسان ها در هر جوامعی یکی از مهم ترین اولویت های مسئولان و تصمیم گیران است، به گفته سیاستگذاران و دولتمردان در ایران ارایه خدمات با کیفیت درمانی یکی از ضروریات بوده و در این مسیر اتباع نیز همانند سایر مردم باید از خدمات مناسب بهداشتی و درمانی بهره مند شوند؛ البته هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند در این مسیر گام بردارد و نقش مهم و کمک رسان سازمان های بین المللی در حمایت از حقوق اتباع بر هیچ فردی پوشیده نیست. بدون تردید جمهوری اسلامی ایران نیز بارها درکنار نهادهای مهمی چون کمیساریای عالی پناهندگان بر لزوم حمایت از حقوق اتباع تاکید کرده و تعامل و همکاری های این کشور در این حوزه در مجامع بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.
نقش تاثیرگذار بیمه ها درکاهش مشکلات مردم قابل کتمان نیست
یکی از پایه های اصلی و زیربنایی دردریافت خدمات بهداشتی و درمانی برای هر فردی استفاده از بیمه است، بی شک بیمه ها در هر کشوری نقش تاثیرگذاری در حمایت از حقوق افراد دارند، گاهی افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه ای از دریافت خدمات مورد نیاز خود در حوزه بهداشت و درمان بی نصیب مانده و مشکلات بسیاری گریبان آنها را می گیرد؛ این در حالی است که با حمایت های بیمه، پرداختی از جیب بیماران کاهش پیدا کرده و افراد با خیال آسوده تری به مراکز درمانی مراجعه می کنند.
اتباع و مهاجران نیز در هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران به حمایت های بیمه ای نیازمند بوده و بارها دیده شده، این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی و دورماندن از نظارت های مسئولان با معضلات بسیاری در حوزه بهداشت و درمان روبه رو شدند، حتی برخی اتباع متاسفانه به دلیل ابتلاء به برخی بیماری ها جان خود را از دست داده اند.
بیمه سلامت هیچ گاه از مسیر خود در ارایه خدمات مناسب به اتباع خارج نشده است
سازمان بیمه سلامت ایران طی چند سال گذشته با در نظرگرفتن حقوق اولیه اتباع نقش مهمی را در حمایت از مهاجران ایفا کرده است، با توجه به اینکه اعتبارات و منابع در اختیار سازمان بیمه سلامت محدود بوده و تمام اعتبارات این سازمان دولتی و مصوب مجلس شورای اسلامی است؛ نمی توان انتظارات غیرمنطقی و فرا قانونی از بیمه سلامت در حمایت از اتباع داشت، اما بیمه سلامت با وجود تمام مشکلات اعتباری نیز هیچ گاه از مسیر خود در ارایه خدمات مناسب به اتباع خارج نشده و در طول ادوار گذشته با رایزنی های مهم و تاثیرگذار با مسئولان داخلی و خارجی در این حوزه اقدامات بسیاری انجام داده است.
از ابتدای شروع حمایت های ایران از اتباع بیگانه تعداد این افراد سالانه افزایش پیدا کرده است به طوری که در ماه های پایانی سال گذشته ۱۲۰ هزاراز پناهندگان آسیب پذیر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، به گفته ذوالفقاری معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور این اقدام با مبلغی بیش از یک هزار و ۴۷۳ میلیارد ریال و با هدف فراهم آوردن خدمات درمانی در قالب بسته جامع پایه برای مدت یک سال و با افزایش ۲۰ درصدی تعداد ذینفعان و نیز ۲۰ درصد اعتبار نسبت به مرحله قبل به اجرا درآمده است. لذا  سایر پناهندگان نیز می‌توانند با پرداخت حق بیمه مصوب (از زمان صدور دفترچه به مدت یک‌ سال) از مزایای بسته خدماتی مذکور همانند ایرانیان استفاده کنند.
بیمه سلامت به بیماران خاص اتباع بیگانه خدمات ارایه می کند
بیمه سلامت به تمامی پناهندگان امکان ثبت نام و بهره مندی از مزایای بسته بیمه درمانی، مانند شهروندان ایرانی را فراهم کرده است و در این میان هزینه‌های خدمات بستری و پاراکلینیکی و سرپایی مانند حق ویزیت پزشک، عکس برداری، آزمایش و دارو در هر بیمارستان یا داروخانه وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل می‌شود.
گفتنی است که بیمه سلامت در کنار خدمات دهی به اتباع و مهاجران، به بیماران خاص این گروه نیز خدمات مورد نیاز را ارایه می دهد، در این رابطه معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، از حمایت های سازمان متبوع خود از اتباع دارای بیماری های خاص در سال جاری با همکاری سایر دستگاه ها تاکید می کند و می گوید که از سال ۲۰۱۵ میلادی ۶ دوره طرح بیمه سلامت برای اتباع بیگانه اجرا شده که به مرور توسعه و پیشرفت تدریجی پیدا کرده است، طی دوره ششم با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان ، ۱۰۰ هزار پناهنده آسیب‌پذیر از خدمات بیمه پایه سلامت همگانی بهره مند شدند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت، پناهندگان آسیب پذیر و مورد هدف این سازمان باید از خدمات بیمه پایه سلامت همگانی برخوردار شوند، لذا در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای انجام شده که به پناهندگان آسیب پذیر فوق‌الذکر از جمله مبتلایان به بیماری‌های خاص و خانواده آنها امکان برخورداری از بسته کامل پایه بیمه سلامت شامل خدمات بستری و خدمات درمانی سرپایی و بستری موقت را همانند ایرانیان اعطا می کند.
اتباع با مراجعه به مراکزخصوصی طرف قرارداد با بیمه سلامت خدمات دریافت می کنند
همانطور که بارها در رسانه ها از افزایش حمایت های سازمان بیمه سلامت در خدمات دهی به اتباع صحبت به میان آمده، بر این نکته نیز تاکید شده است که برخی از اتباع به صورت غیرمجاز بوده و باید هرچه سریع تر شرایط آنها توسط مسئولان ذی ربط تعیین تکلیف شود، ضمن اینکه اتباع غیرآسیب پذیر باید در پرداخت حق بیمه خود مشارکت داشته باشند.
در این خصوص حاج قاسمعلی مدیر کل بیمه گری و درآمد سازمان بیمه سلامت می گوید که شروع قرارداد سنواتی سازمان معمولا از ۶ اسفند ماه هر سال تا ۶ اسفند سال بعد به مدت یک سال است. خدماتی که به این گروه ارائه می‌شود کاملا مشابه خدماتی است که به هموطنان ارائه می دهیم. تا سال گذشته خدمت دهی به این گروه محدود به بخش دولتی بود ولی امسال با توجه به درخواست معاونت درمان وزارت بهداشت و افزایش سرانه، امکان مراجعه به بخش های خصوصی طرف قرارداد برای اتباع فراهم شده و می توانند همانند سایر بیمه شدگان خدمات را بدون هیچ تفاوتی دریافت کنند.
وی اظهار می کند که کل حق بیمه اتباع آسیب پذیر و بیماران خاص رایگان است و منابع آن از طریق کمیساریا تامین می شود . افراد غیرآسیب پذیر باید حق سرانه را خودشان پرداخت کنند که جمعیت ثبت نام کرده آنان تاکنون کمتر از ۱۰ هزار نفر است و تعداد کمی می توانند حق بیمه مصوب را تامین و تحت پوشش قرار بگیرند.
تمام پناهندگان ثبت نام کننده در طرح بیمه سلامت می توانند با ارایه کارت آمایش خدمات دریافت کنند
با توجه به اینکه سازمان بیمه سلامت در راستای عمل به قانون نسخه نویسی الکترونیکی چندی است که در این مسیر فعالیت کرده و چاپ دفترچه بیمه را برای بیمه شدگان متوقف کرده است، اتباع تحت پوشش نیز از این قوانین مستثنی نبوده و برای این قشر هم قانون در هر شرایطی اجرا خواهد شد.
به گفته مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت، از ابتدای تیرماه سال جاری صدور، تمدید و تعویض دفترچه های کاغذی در سراسر کشور متوقف شده و طرح نسخه نویسی الکترونیکی جایگزین آن شده است، لذا تمامی پناهندگانی که تاکنون در طرح بیمه سلامت ثبت نام کرده اند، می توانند همچنان با ارایه کارت آمایش یا برگ تردد معتبر، خدمات درمانی مورد نیاز را بدون وقفه در مراکز درمانی و در قالب نسخه نویسی الکترونیکی دریافت کنند. البته برای پناهندگانی که تاکنون ثبت نام نکردند؛ مراحل ثبت نام همانند قبل بوده و تمامی پناهندگان با مراجعه به دفاتر پیشخوان می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند؛ بنابر این پوشش بیمه سلامت و اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی پس از ثبت نام آغاز می شود.
سازمان بیمه سلامت ایران در تمامی مقاطع با نگاه یکسان به اتباع و مهاجران نظر کرده و در این مسیر هیچ تفاوتی را در ارایه خدمات قائل نبوده است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد، اختصاص اعتبارات و منابع مورد نیاز به بیمه سلامت از اهمیت بسزایی برخوردار است و ارایه خدمات کمی و کیفی مناسب بدون در نظر گرفتن منابع مکفی غیرمنطقی است؛ افزایش چتر حمایتی بیمه سلامت از اقشار نیازمند به ویژه اتباع بیگانه نیازمند اختصاص اعتبارات مورد نیاز بوده و از دولت و مجلس انتظار می رود که در این زمینه بیمه سلامت را حمایت کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *