01:54 - May 12, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم زمان با روز جهانی خطر بلایا؛
    موفقیت در مدیریت مخاطرات و بلایا به ویژه بیماری کرونا به همراهی مردم وابسته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم زمان با روز جهانی خطر بلایا؛
موفقیت در مدیریت مخاطرات و بلایا به ویژه بیماری کرونا به همراهی مردم وابسته است

کیمیای شمال – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، همزمان با روز جهانی کاهش خطر بلایا اظهار داشت: موفقیت در مدیریت مخاطرات به ویژه بیماری کووید-۱۹ زمانی اتفاق می افتد که مردم در اجرای شیوه نامه های بهداشتی و حفظ سلامتی خود تلاش و سیستم بهداشت و درمان را همراهی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛ دکتر آبتین حیدرزاده-معاون بهداشتی دانشگاه، همزمان با ۱۳ اکتبر، روز جهانی کاهش اثار و بلایای طبیعی اظهار داشت: سالانه در کشورمان حوادث طبیعی متعددی اتفاق می افتد که باعث شده ایران در زمره کشور های پر مخاطره در دنیا قرار گیرد.
وی افزود: استان گیلان هم به علت قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص، اکثر مخاطرات طبیعی و انسان ساخت را تجربه می کند به طوری که تنوع آب و هوایی و اقلیمی، وجود کوهستان های رفیع، رودخانه های پر آب و جنگل های انبوه در حاشیه ی دریای کاسپین باعث شده تا استان ما همواره در معرض انواع بلایای طبیعی قرار گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به پاندمی کرونا گفت: از طرف دیگر از سال ۱۳۹۸ تاکنون پاندمی بیماری کووید-۱۹ به عنوان بزرگترین بحران به مخاطرات دیگر اضافه شده و تمامی کشورهای دنیا از جمله کشور و استان ما را با چالش ها و مخاطرات متعددی روبرو ساخته است. به طوری که نقش نظام سلامت در بلایا نقشی غیرقابل انکار و حیاتی است که در هر چهار فاز مدیریت خطر بلایا اعم از پیشگیری و کاهش آسیب، آمادگی، پاسخ و بازیابی، دارای اهمیت و کارکردهای عملیاتی و مشخصی است.
دکتر حیدرزاده با بیان اینکه وقوع بلایا و مخاطرات سلامت افراد را به مخاطره می اندازد و ارائه خدمات بهداشت و درمان را با مشکلات جدی مواجه می کند گفت: به منظور مواجهه مناسب با بلایا، آمادگی سیستم بهداشت و درمان یک رکن اساسی است و در این زمینه هیچ موضوعی مهم تر از آمادگی ارائه دهندگان خدمات سلامت نیست به طوری که در دسترس بودن و تمرین برنامه های پاسخ مناسب در مواجهه با بلایا و فوریت ها می تواند سبب افزایش توان نیروهای درگیر شده و در کاستن اثرات ناشی از بروز مخاطرات موثر باشد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر استفاده از تجربیات و درس آموخته های بحران های گذشته و آزمودن برنامـه هـا در هنگام بروز بلایا هم امری ضروری است که بی شک در تمامی بحران ها، نقش موثر همراهی و همکاری مردم نیز بسیار مهم است.
معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: اینکه شعار روز بین المللی کاهش خطر بلایا در ۲۱ مهر ۱۴۰۰ مصادف با ۱۳ اکتبر با عنوان «فقط با هم» مطرح شده است، مفهوم مهمی دارد که نشان می دهد موفقیت در مدیریت مخاطرات به ویژه بیماری کووید-۱۹ زمانی اتفاق می افتد که مردم در اجرای شیوه نامه های بهداشتی و حفظ سلامتی خود تلاش و سیستم بهداشت و درمان را همراهی کنند و سیاستگذاری های ملی و دولتی هم در راستای احقاق حقوق سلامتی مردم جامعه تدوین و تنظیم شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *