03:52 - May 3, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • اجتماعی
  • >
  • رئیس اداره آمار ، فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه سلامت گیلان:
    نسخه نویسی الکترونیکی، فناوری جدید دنیای سلامت است

رئیس اداره آمار ، فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه سلامت گیلان:
نسخه نویسی الکترونیکی، فناوری جدید دنیای سلامت است

رشت/کیمیای شمال – آتشین گفت: نسخه نویسی دارویی یکی از فرایندهای مهم و حیاتی در هر کشور است و بقای هیچ جامعه ی مدرنی بدون فرایندهای نسخه نویسی دارویی قانونمند ممکن نیست.

وی افزود: لزوم استفاده از نوآوری های فنی برای ارایه ی مراقبت بهداشتی با کیفیت و فشار دولت ها برای حرکت به سمت یک جامعه ی اطلاعاتی در مراقبت بهداشتی موجب گردیده است که استفاده از فن آوری های جدید و سیستم های الکترونیکی در نسخه نویسی به عنوان راه حل نهایی برای غلبه بر مشکلات مهم و فراوان فرایند نسخه نویسی کاغذی مانند افزایش سریع هزینه های دارو و خطاهای مهم نسخه نویسی مطرح گردد.

وی افزود: فناوری تجویز الکترونیک یکی از فناوری‌هایی است که با غلبه بر مشکلات نسخه نویسی کاغذی، باعث کاهش خطاهای پزشکی می‌شود. ویژگی اصلی این نوع نسخه‌نویسی، مبادله الکترونیکی نسخه میان پزشک و توزیع‌ کننده دارو است که می‌تواند فرایند نسخه‌نویسی را با دقت بیشتر همراه کند .

با وجود پرونده الکترونیک سلامت، پزشک شما به تاریخچه‌ای کامل از داروهایی که تا پیش از آخرین مراجعه خود به او مصرف کرده‌اید، دسترسی خواهد داشت و این مطالعات بر میزان موفقیت درمان اثر می‌گذارد و هزینه‌های درمان را نیز کاهش می‌دهد.

آتشین افزود: بزرگترین منفعت عملیاتی شدن چنین طرحی، کاهش و حتی بنا بر تجارب بین المللی حذف خطاهای پزشکی است که ممکن است در نگارش و یا خوانش نسخه باعث تجویز اشتباه و یا تداخلات دارویی را فراهم آورد، همچنین منفعت بعدی این طرح که بر همگان آشکار است، صرفه جویی در هزینه هاست.

استفاده از انواع مختلف فناوری‌های اطلاعاتی می‌تواند با پیش‌گیری از خطاها و اشتباهات پزشکی، موجب کاهش قابل توجه میزان خطاهای پزشکی و ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران گردد. وی افزود: خطاهای دارویی مرتبط با نسخه نویسی نامناسب تهدید مهمی برای ایمنی بیمار محسوب می‌شود.

پیاده‌سازی سیستم نسخه نویسی الکترونیک همراه با پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود دهد و باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی و در کل، افزایش کارایی و کیفیت مراقبت می‌شود.

وی بیان داشت : در حال حاضر پیشرفت طرح نسخه نویسی الکترونیک در سازمان بیمه سلامت از نظر زیرساخت‌های سخت افزاری فراهم شده در دو سال اخیر مناسب ارزیابی شده است. بر اساس گزارش‌های استخراج شده ، بیش از ۸۷/۳ درصد مطب‌های طرف قرارداد، ۹۷/۵ درصد داروخانه‌های طرف قرارداد، ۹۵/۶ درصد آزمایشگاه‌های طرف قرارداد و ۹۸/۵درصد مراکز پرتوپزشکی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت به طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پیوسته‌اند.

در واقع تعداد ۸۴۸ مطب از میان ۹۷۱ مطب طرف قرارداد، تعداد ۳۴۸ داروخانه از میان ۳۵۷ داروخانه طرف قرارداد، تعداد ۸۷ آزمایشگاه از میان ۹۱ آزمایشگاه طرف قرارداد و تعداد ۶۶ مرکز پرتوپزشکی از میان ۶۷ مرکز پرتوپزشکی طرف قرارداد و تعداد ۳۴ بیمارستان دولتی و خصوصی و تعداد ۳۷ درمانگاه طرف قرارداد تاکنون به طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک پیوسته‌اند.

وی در این زمینه متذکر شد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون در استان گیلان تعداد ۳۹۱۸۶۷ نسخه الکترونیک، و تعداد ۵۸۹۶۷۶ نسخه نیمه الکترونیک تجویز شده است.

که میزان درصد تحقق طرح نسخه نویسی الکترونیک در مراکز دولتی دانشگاهی بیش از ۹/۳۹ درصد بوده که این عدد بالاتر از میزان میانگین کشوری می باشد.وی گفت: از نظر راه اندازی ، توسعه و پشتیبانی سامانه های نسخه نویسی الکترونیک و نرم افزار های اختصاصی موجود در مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی با کمترین مشکل روبرو هستیم .

وی ادامه داد با وجود تمام اقدامات انجام شده کمتر از ۳ روز به مدت زمان اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک در کشور باقی مانده است و طبق قانون بیمه‌ها از اول دی ماه ۱۴۰۰ پرداختی به جز نسخه نویسی الکترونیک به مراکز درمانی طرف قرارداد و داروخانه‌ها نخواهند داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *