01:07 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

تأمین آب و برق پایدار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

کیمیای شمال – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از شناسایی ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی راکد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد و کمک به احیاء این واحدها را از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های عملیاتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان شامگاه سه‌شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه باران در رشت، ضمن گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و پاسداشت یاد و خاطره ۸ هزار شهید سرافراز استان گیلان، به وجود یک هزار و ۳۷ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در سطح کشور اشاره کرد و گفت: از این میزان ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی درحال فعالیت و بهره ‌برداری هستند که بیش از ۵۰۰ مورد از آن‌ها در مناطق محروم و کم برخودار واقع شده‌اند.

وی افزود: ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی هم اکنون در سطح این شهرک‌ها و نواحی صنعتی واجد پروانه بهره برداری و درحال فعالیت هستند که سهم اشتغالزایی آن‌ها ایجاد بیش از یک میلیون شغل مستقیم در سطح کشور است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با توجه به راه اندازی مجدد واحدهای راکد صنعتی و افزایش سهم تولید در واحدهایی که کمتر از ظرفیت واقعی خود درحال فعالیت هستند، اضافه کرد: تا کنون ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی شده‌اند که با توقف تولید درحال رکود به‌سر می‌برند.

رسولیان کمک به احیاء این واحدها را از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های عملیاتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد و ادامه داد: با کمک ۶۰۰ مشاور که در ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار کشور مستقر هستند و نیز یک هزار مشاور همکار با شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، ضمن آسیب شناسی و بررسی دلایل رکود این واحدها که عمدتاً در حوزه تأمین مالی، مشارکت بخش خصوصی، تأمین مواد اولیه و … است، مشاوره‌های لازم به مدیران واحدهای راکد ارائه داده می‌شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته در قالب این فعالیت‌ها، دو هزار واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشتند و خوشبختانه در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ماقبل آن شاهد کاهش ۱۵ درصدی واحدهای راکد در سطح کشور بودیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر سخنان خود به اهداف برگزاری نشست اجرایی و تخصصی مدیران ستادی و استانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: در این نشست مسائلی از قبیل نحوه جذب شرکت‌های دانش بنیان و فناور و کمک به دانش بنیان نمودن واحدهای مستعد، تدوین دستورالعمل واگذاری بخشی از اراضی شهرک و ناحیه صنعتی به پیمانکاران از طریق مشارکت در ایجاد زیرساخت‌ها، تهیه برنامه مشخص تأمین آب از پساب شهری، احداث ۱۵۰۰ واحد کارگاهی برای اجاره در مناطق مستعد و اراضی خلع ید شده، تدوین دستورالعمل جلب مشارکت برای ایجاد مراکز تولید انرژی‌های تجدید پذیر، ضوابط انتخاب اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و آیین نامه به‌کارگیری نیروی انسانی در شرکت‌های خدماتی، تهیه پیش نویس تفاهم نامه مشارکت با شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی برای ایجاد شهرک‌های صنفی، اصلاح مدل ساخت شهرک‌های صنعتی و استفاده از معماران حرفه‌ای در طراحی شهرک‌های صنعتی با هدف ایجاد جذابیت، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

رسولیان با اشاره به رونمایی از سامانه سازمان هوشمند و واگذاری الکترونیکی زمین در این گردهمایی بیان کرد: واحدهای صنعتی از این پس می‌توانند از طریق این سامانه، شهرک صنعتی، زون و قطعه مورد نظر خود را برای سرمایه ‌گذاری انتخاب کرده و مسائل مالی آن را انجام دهند.

وی هدف از راه اندازی این سامانه را تبدیل شهرک‌های صنعتی به شهرک‌های صنعتی هوشمند عنوان کرد و افزود: با فعالیت این سامانه، علاوه بر کاهش بروکراسی‌های زائد اداری و کاهش رفت و آمد مدیران و سرمایه گذاران واحدهای صنعتی به ستاد مرکزی شرکت‌های استانی، خدمات دهی به آنان به‌صورت برخط (آنلاین) صورت می‌گیرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار امیدواری کرد با بهره برداری بهینه از این سامانه، در پایان امسال، این سازمان را به‌عنوان سازمان هوشمند کشور معرفی نماییم.

رسولیان همچنین با تأکید بر لزوم تحقق شعار سال و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اضافه کرد: مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس نامگذاری سال تحت عنوان “تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین”، تمام همت خود را بر ایجاد یک کارنامه مشخص و عملیاتی، معطوف کرده تا بتواند در پایان سال، عملکرد مطلوب و قابل قبولی را به هموطنان عزیز و جامعه صنعتی کشور ارائه کند.

وی ایجاد کارگاه‌های آماده برای کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های دانش بنیان در قالب برنامه یک هزار کارگاه را از دیگر اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین تأمین و واگذاری زمین با هزینه اندک و اقساط بلند مدت به شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد پردیس‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی موجود در شهرهای بزرگ، از دیگر اقدامات این وزارتخانه و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

رسولیان با تأکید بر توان علمی و صنعتی متخصصان داخلی و لزوم تأمین نیازهای فناورانه از داخل کشور گفت: تا کنون ۱۶۰۰ مورد نیاز فناورانه در سطح واحدهای صنعتی و تولیدی شناسایی شده که این قطعات و یا مواد اولیه قبلاً از خارج از کشور تأمین می‌شد.

وی تصریح کرد: با معرفی نیازهای فناورانه به شرکت‌های دانش بنیان و با ایجاد ارتباط مناسب در جهت برآورده شدن نیاز آن‌ها، خوشبختانه تا کنون ۳۵۰ نیاز از طریق شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور تأمین شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به فعالیت ۲۳۷ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزود: ایجاد تصفیه خانه‌های فاضلاب صنعتی و تصفیه و بازچرخانی مجدد پساب‌های صنعتی در راستای تأمین آب پایدار برای صنعت، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی این سازمان در راستای صیانت از محیط زیست است.

رسولیان اضافه کرد: هم اکنون ۳ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در استان گیلان در دست احداث است و امیدواریم به‌زودی وارد مدار بهره برداری شوند.

وی تأمین برق پایدار را یکی دیگر از مهم‌ترین نیازهای صنعت کشور عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به ضرورت تأمین برق، وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر تأمین و خود تأمینی برق به این مبحث ورود کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: با حمایت از ایجاد نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر به‌خصوص انرژی‌های خورشیدی، مقدمات کار انجام و تفاهم نامه‌هایی منعقد شده است.

رسولیان توضیح داد: در راستای خود تأمینی برق صنایع، با اعطای مجوز برای تأسیس و راه اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک CHP و DG به واحدهای صنعتی و سرمایه گذاران، مشوق‌هایی همچون فروش برق مازاد بر نیاز واحد صنعتی به دولت، فروش برق به واحدهای فولادی سایر استان‌ها بدون پرداخت حق ترانزیت، اعطای زمین رایگان برای احداث نیروگاه‌های کوچک و نیز مجوز ورود تجهیزات و امکانات دست دوم برای راه اندازی این نیروگاه‌ها برای سرمایه گذاران درنظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به استقرار حدود ۹۳۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گیلان اظهار داشت: از این میزان حدود ۱۹۰ واحد غیرفعال در گیلان شناسایی شده است که امیدواریم با حمایت و همراهی استاندار گیلان و بانک‌ها، در تأمین منابع مالی و راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی راکد گام‌های ارزشمندی برداشته شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با توجه به کمبود زمین صنعتی در گیلان و محدودیت‌ها و الزامات زیست محیطی، اظهار امیدواری کرد با همراهی استاندار و کمک مسئولان، اراضی جدیدی برای استقرار و راه اندازی صنایع در گیلان اختصاص یابد.

رسولیان در پایان با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعتی گیلان، از آمادگی مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در تأمین امکانات و اعتبارات لازم برای رونق هرچه بیشتر صنعت و تولید در این استان خبر داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه باران، با مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان نیز گفت‌وگو کرد و ضمن قدردانی از همراهی رسانه ملی در انعکاس اخبار و رویدادهای بخش صنعت و تولید کشور، خواستار تبیین هرچه بیشتر فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در بین افکار عمومی و ایجاد امید و انگیزه کار و تلاش در این استان شد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز گیلان نیز در این دیدار با اعلام آمادگی رسانه ملی در حمایت از تولید داخلی و با تأکید بر اهمیت و نقش صنعت در ایجاد اشتغال گفت: صنعت و تولید دانش بنیان مقوله بسیار ارزشمندی در ایجاد ثروت، خودکفایی و بالندگی میهن عزیزمان است.

محمدباقر باقرزاده تأکید کرد: در راستای انعکاس توانمندی‌ها و تلاش‌های سربازان تولید و صنعت استان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر دو روزه به گیلان و در حاشیه برگزاری نشست اجرایی و تخصصی مدیران ستادی و استانی این سازمان در بندر انزلی، با نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت دیدار و گفت‌وگو کرد.

در نشست اجرایی و تخصصی مدیران ستادی و استانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که به مدت دو روز به میزبانی شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در بندر انزلی آغاز به کار کرده است، مهم‌ترین موضوعات اجرایی حوزه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در قالب ۸ کارگروه تخصصی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

در آیین گشایش این گردهمایی با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شهاب جنابی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه سازمان هوشمند و واگذاری الکترونیکی زمین در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان یکی از پروژه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی و از ۹ شرکت شهرک‌های صنعتی که در شاخص‌های برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ حائز رتبه‌های برتر شدند، تقدیر شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *