07:00 - May 8, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • در نشست نتایج طرح های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطرح شد ؛
    زباله‌های پلاستیکی خطر جدی برای محیط زیست

در نشست نتایج طرح های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطرح شد ؛
زباله‌های پلاستیکی خطر جدی برای محیط زیست

اختصاصی/کیمیای شمال – نشست نتایج طرح های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز با حضور دکتر پریسا کسمایی، دکتر مهدی شیرزاد، دکتر جلیل جعفری ،دکتر شهیاد آذری ، فیروز نصیر زاده – مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور اصحاب رسانه در دانشکده بهداشت برگزار شد. 

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال؛  دکتر پریسا کسمایی با توضیح عوامل مرتبط با بهداشت دهان و دندان بر اساس الگوهای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت،  گفت : بر اساس تحقیقات صورت گرفته در میان کودکان سنین دبستانی  ۴۵ درصد یکبار و تنها ۲۰ درصد دوبار در طول شبانه روز مسواک میزنند و متاسفانه فقط ۵درصد از نخ دندان استفاده میکنند.

وی خستگی ،تنبلی و عدم تشویق والدین برای مسواک زدن فرزندانشان را از عوامل موثر در این زمینه دانست و افزود : موانع روانی به صورت معناداری در عدم مسواک زدن تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: آموزش در مدارس ابتدایی باید به صورت عینی صورت بگیرد و در واقع بهترین فرصت آموزش بهداشت مدارس هستند.

دکتر کسمایی با اشاره به نقش آموزشی فیلم و کتاب گفت : ما می توانیم به کمک آموزش و پرورش رفتار بهداشتی را در مدارس آموزش دهیم ولی نباید از تاثیر والدین در این زمینه غفلت کنیم، به خصوص مادران میتوانند نقش به سزایی در این مساله ایفا کنند.

در ادامه دکتر مهدی شیرزاد با بیان خطر زیست محیطی زباله‌های پلاستیکی گفت : استان گیلان یکی از استانهای پر تراکم در زمینه پسماند و دور ریزهای پلاستیکی است و در این مورد وضعیت خوبی ندارد.

وی میانگین تولید روزانه زباله در گیلان را چیزی حدود ۲۰۰۰تا ۲۵۰۰ تن دانست و افزود: فقط در شهر رشت ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن زباله در روز تولید میشود و ۷ درصد زباله استان پلاستیکی است.

دکتر شیرزاد تاکید کرد: طبق آمار روزانه ۱۴۰ تن زباله پلاستیکی روانه طبیعت سرسبز گیلان می‌شود که این مساله بسیار فاجعه آمیز است.

گرم شدن کره زمین یک دغدغه جهانی است

وی در ادامه افزود : بازیافت زباله‌های پلاستیکی و صنعتی بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت : گرم شدن کره زمین یک دغدغه جهانی است و به خاطر اهمیت این موضوع ما در جهان یک روز بدون پلاستیک داریم.

دکتر شیرزاد افزود: نگاه علمی به حل مسئله پسماند بویژه زباله‌های پلاستیکی باید در اولویت قرار گیرد .

وی با بیان اینکه مردم تولید زباله‌های پلاستیکی را به صفر برسانند، اضافه کرد: تولید زباله‌های بازیافت شونده، تجزیه پذیر و کم خطر برای محیط زیست در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه قدم‌های مؤثری در راستای تبدیل پسماند به مواد با ارزش صورت گرفته است.

تصفیه پساب های حاوی ترکیبات آنتی بیوتیک با استفاده از جاذب های سنتز شده و همچنین وضعیت بیماری لیشمانیوز پوستی و احشایی(کالا آزار) و ناقلین آن ها(پشه خاکی) در استان گیلان از دیگر مطالب مطرح شده در این نشست بود که توسط اساتید (دکتر جلیل جعفری و دکتر شهیاد آذری) مطرح شد.

تهیه و تنظیم : معصومه رفعتی خراط

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *