12:58 - May 17, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان :
    حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش گیلان به مشارکت همه مردم و دستگاهها نیازمند است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان :
حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش گیلان به مشارکت همه مردم و دستگاهها نیازمند است

کیمیای شمال – «مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان» ، در آئین بزرگداشت روز جهانی حیات وحش که با حضور جمعی از دانشجویان و علاقمندان به طبیعت در پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا برگزارشد ، بر مشارکت همه مردم و دستگاهها جهت حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش استان تاکید کرد .

به گزارش روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست استان گیلان ، «حمزه عشوری» صبح روز سه شنبه ٩ اسفندماه ١۴٠١ در آئین بزرگداشت روزجهانی حیات وحش که با حضور جمعی از مسئولین و کارکنان حفاظت محیط زیست گیلان ، دانشجویان ، فعالان و علاقمندان به طبیعت و گردشگری در پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا برگزار شد اظهار داشت :در طول ۴٠ سال گذشته ،تقریبا ۴٠ درصد از جمعیت پرندگان ، ماهیها ، خزندگان و دوزیستان در جهان کاهش یافته است و ٢٨ درصد از گونه های جانوری فهرست IUCN در خطر انقراض هستند .

وی افزود شیر ایرانی و ببر مازندرانی متاسفانه طی ١٠٠ سال اخیر منقرض شده است و در حال حاضر بزرگترین گربه سان ایران که در مناطق کوهستانی و جنگلهای هیرکانی زندگی می کند نیز در خطر انقراض است .
«مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان» در ادامه گفت : طبق آخرین گزارش از صندوق جهانی حیات وحش ، ۴۵ درصد از جمعیت مهره داران ایران هم متاسفانه کاهش پیدا کرده است ، لذا همانطوری که در شعارامسال روز جهانی حیات وحش تاکید شده ،برای حفاظت از حیات وحش باید همه مشارکت داشته باشند و حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش به تنهایی توسط یک دستگاه امکان پذیر نیست .
«تورج صادقی» معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی گیلان نیز در این مراسم به اهمیت حراست و حفاظت از طبیعت ، بویژه مناطق چهارگانه بعنوان زیستگاه اصلی حیات وحش اشاره کرد و افزود افزایش آگاهی و دانش و مشارکت مردم بشکل مستقیم و یا غیر مستقیم میتواند در حفظ گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی خصوصا گونه های در خطر انقراض موثر باشد .
 «حسین علی نژاد» رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گیلان نیز با بیان هدف نامگذاری ٣ مارس بعنوان روز جهانی حیات وحش گفت : کنوانسیون حمایت از گونه ها به جهت معطوف کردن افراد و جامعه جهانی به کاهش تنوع زیستی و انقراض گونه ها اقدام به چنین نامگذاری کرده است .وی تنوع زیستی ایران را برابر با کل اروپا دانست و گفت ایران جز ۵ کشور برتر دنیا از لحاظ تنوع اقلیمی است .
«خانم دکتر بیگی» عضو هئیت علمی گردشگری دانشگاه گیلان در این مراسم به نقش گردشگری مسئولانه در کمک به محیط زیست اشاره کرد و اظهار داشت : همه ما از جمله دانشجویان باید بعنوان سفیران محیط زیست در راستای حفظ و حراست از تنوع زیستی و عرصه های باشکوه طبیعی استان تلاش کنیم و اجازه ندهیم که جمعیت گونه های حیات وحش کشور و استان به مرز هشدار برسد .
«عباس عاشوری »رئیس اداره حفاظت و احیا تالاب های محیط زیست گیلان و از پرنده شناسان محیط زیست گیلان نیز در این روز به ارائه آموزش پرنده شناسی و پرنده نگری ، با کمک دوربین های دوچشمی و تلسکوپ و کتاب راهنمای پرندگان پرداخت.
لازم به ذکر است که در این روز پلیکان خاکستری که با چندین گلوله ساچمه ای در سال گذشته مورد هدف شکارچیان غیرمجاز قرار گرفته بود پس از تیمار و درمان توسط یکی از فعالان محیط زیست در پهنه آبی پناهگاه حیات وحش سلکه رها سازی شد.
همچنین در پایان این مراسم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ۴ تن از فعالان و زحمتکشان حفاظت از عرصه های تنوع زیستی و حیات وحش استان با نام های حسین آقایی ، شاپور عبدی ، امین شریف و ایوب دانشیان با اهدا لوح تقدیر و هدیه ناقابلی فدردانی کرد .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *