10:08 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

منطقه آزاد انزلی هاب صادرات تعاون‌گران به اتحادیه اوراسیا

کیمیای شمال – روسای اتاق تعاون ایران با روسای اتاق‌های تعاون و مدیران عامل اتحادیه‌های تعاونی کشور در نشستی ۲ روزه که به منظور هم‌اندیشی بیشتر در گیلان برگزار کردند در بازدید از منطقه آزاد انزلی ظرفیت‌های این منطقه را به‌عنوان هاب صادرات تعاونگران به اتحادیه اوراسیا مناسب ارزیابی کردند.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایرنا؛ نخستین روز از نشست هم‌اندیشی اعضای مجمع نمایندگان اتاق تعاون کشور(۲۳ اردیبهشت) در مجموعه فرهنگی تفریحی صداوسیما در زیباکنار به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این اتاق در اقتصاد کشور و راه‌های افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور گذشت و در روز دوم (۲۴ اردیبهشت) تعاونگران در بازدید از زیرساخت‌ها و بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی چگونگی راه‌های گسترش همکاری‌ها و انعقاد تفاهم نامه را مورد بررسی قرار دادند.

معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد انزلی با توسعه زیر ساخت‌های لجستیکی و فعالسازی کریدورهای بین‌المللی به‌دنبال تبدیل شدن به هاب ترانزیت، تجارت و مبادلات تجاری منطقه است.

امین افقی ادامه داد: منطقه آزاد انزلی با فعال کردن ۲ کریدور نوستراک و شاخه ایرانی یک کمربند یک راه توانست ۱۵ هزار کانتینر را از چین و قزاقستان به ایران وارد و صادر کند، کریدور جدید با نگاه پدافندی توانست زمان جابجایی کالا و هزینه‌ها را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: اولویت بنادر انزلی و کاسپین ارتباط با کشورهای حاشیه خزر است و تفاهم نامه هایی با اکثر بنادر در حوزه خزر منعقد شده که کمک می‌کند زمان ترخیص و صادرات در زنجیره تامین کاهش یابد.

افقی میزان تحلیه وبارگیری کالا از اسکله های بندرکاسپین در سال ۱۴۰۲ را ۵۹۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این مقدار جابجایی کالا عملکرد بسیار مطلوبی برای بنادر حاشیه خزر محسوب می شود. بندرکاسپین بزرگترین حوضچه خزر را با سرمایه گذاری بخش خصوصی با دهانه ورودی ۲۴۰ متری و آبخور ۱۴ متری دارد که تمام کشتی هایی که در این دریا تردد دارند می توانند در این بندر پهلو گیری کنند.

وی به انتظار بندرکاسپین برای اتصال به خط ریل سراسری نیز اشاره کرد و حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب را چند کیلومتر باقیمانده اتصال خطوط راه آهن به بندر کاسپین اعلام کرد.

این مقام مسوول تصریح کرد: بهره برداری از اسکله رورو به برخی زیرمجموعه ها مانند اتاق تعاون کمک می‌کند و این بندر آماده ارائه خدمات مطلوب برای ایجاد رضایتمندی به مشتریان است. با اتصال ریل به این بندر طی چهار ماه آینده منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین می تواند به چهارراه ترانزیت منطقه تبدیل شود.

افقی تاکید کرد: بندر کاسپین برای ترخیص کالا مشوق‌ها و تخفیفاتی برای صادرات کالا در فضای گمرکی دارد که می تواند هزینه ها را در واردات و تامین نهاده های تولید کم کند.

وی قرار گرفتن میز تجارت اتحادیه اوراسیا مناطق آزاد در منطقه آزاد انزلی را یکی دیگر از ظرفیت های این منطقه عنوان کرد و بیان داشت : منطقه آزاد انزلی منطقه معین برای روسیه و قزاقستان است که می تواند با وحدت رویه ای که در مناطق آزاد وجود دارد مشکلات زیرساخت های لجستیکی حمل و نقل ترکیبی را با دستورات مقامات ارشد سازمان بکاهد.

نیاز به همکاری‌های نزدیک با منطقه آزاد انزلی داریم.

مرتضی رخیصی سرپرست معاونت استانها و اتحادیه های اتاق تعاون ایران ظرفیت این اتاق را به عنوان یکی از ارکان اقتصادی کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ تفاهمنامه‌ای بین مناطق آزاد انزلی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون منعقد و ۱۳۰ شرکت تعاونی در این منطقه تاسیس شد که فعال نیستند منطقه آزاد انزلی باید به جهت مسئولیت اجتماعی که دارد این ظرفیت را فعال تر کند.

اسکندری عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران نیز اعلام آمادگی کرد در صورت تخصیص زمین از سوی منطقه آزاد انزلی مجتمع رفاهی مسکونی برای فرهنگیان احداث کند.

معاون پارلمانی و امور حقوقی اتاق تعاون ایران نیز در این نشست اظهار داشت : اتاق تعاون برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی آمادگی دارد تا در صورت فراهم شدن فرصت سرمایه گذاری در این زمینه اقدامات لازم را داشته باشد.

مهرداد لاهوتی اضافه کرد: اتاق تعاون ایران همچنین می تواند برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی تخصصی داخلی و خارجی با منطقه آزاد همکاری داشته باشد.

وی فلسفه ایجاد مناطق آزاد را توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: امیدواریم این جلسه مقدمه‌ای باشد برای ادامه همکاری های اتاق تعاون ایران و منطقه آزاد انزلی و در آینده نزدیک تفاهم نامه مشترکی بین طرفین منعقد شود.

سرپرست منطقه آزاد انزلی نیز با بیان اینکه این منطقه صرفا وارد کننده کالا نیست گفت: منطقه آزاد انزلی تجهیزات و مواد اولیه را از کشورهای همسایه وارد کرده و پس از ایجاد ارزش افزوده نسبت به صادرات کالا اقدام می‌کند.

اکبر نیازی افزود: منطقه آزاد انزلی در بخش نمایشگاهی می تواند امکان برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را در این منطقه فراهم کند و در صورت لزوم از توان و ظرفیت شرکت‌های تولید کننده مستقر در شهرکهای صنعتی این منطقه بهره گیرد.

وی اضافه کرد:از انعقاد تفاهم نامه با اتاق تعاون ایران استقبال می‌کنیم و معتقدیم این تفاهم نامه ثمرات خوبی برای منطقه آزاد انزلی و اتاق تعاون خواهد داشت.

نیازی تصریح کرد: مراحل تکمیل اسکله رو رو در بندرکاسپین ادامه دارد و سینی دوار برای حمل کانتینر نیز نصب شده است. بهره برداری از این اسکله منوط به اتصال بندرکاسپین به ریل می باشد که امیدواریم مسئولان با عمل به وعده های خود تحقق این امر را تسهیل کنند.

وی در مورد ایجاد سردخانه در پس کرانه بندر کاسپین نیز گفت: رایزنی ها با سرمایه گذاران برای احداث سرخانه انجام و تفاهم نامه ای نیز منعقد شده است.

وی ادامه داد : منطقه آزاد انزلی می تواند بخشی از پس کرانه بندر را در اختیار پایانه صادراتی قرار دهد اما برای اختصاص زمین برای احداث مجتمع فرهنگی و تفریحی فرهنگیان با کمبود زمین مواجه است وپیشنهاد می کنیم با نهادها و ارگانهای مختلف که زمین آماده واگذاری و فروش دارند مذاکراتی انجام شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *