12:01 - May 20, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت:
    🔹 گنجینه های فرهنگی کشور را صیانت کنیم تا طعمه سرقت های فرهنگی نشوند

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت:
🔹 گنجینه های فرهنگی کشور را صیانت کنیم تا طعمه سرقت های فرهنگی نشوند

کیمیای شمال – برای توسعه برند شهـر خلاق خوراک باید زیر ساخت های اقامتی و سفره های سنتی گیلان را گسترش دهیم. 

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال؛ علیرضا تاج شهرستانی امروز ۲۴ خرداد  ۱۴۰۲ در نشست خبری ویژه دوسالانه شهر خلاق خوراک که در روزهای یکم و دوم تیرماه  به شکل ملی در رشت برگزار  خواهد شد اظهار داشت : باید از داشته های فرهنگی خود صیانت کنیم تا به ناگاه در جایی از جهان به نام قوم دیگری ثبت نشود و مورد سرقت فرهنگی قرار نگیرد.
وی گفت : پیش از این نیز اتفاق افتاده که ملت یا دولتی پدیده یا شخصیتی صاحبنام یا صنعتی متعلق به جامعه ایرانی را به نام خود به جهان معرفی کرده است، چون ما در آن معرفی آن به جهان تعلل داشته ایم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت افزود: بنا به اظهار کارشناسان هم اکنون بیش از ۳۰۰ نـوع غذا، خوراک و انواع نان و شیرینـی مختص شهر رشت و استان گیلان موجود است که ۳۳ مورد از آنها در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده و سوال بزرگ اینجاست که ما در شهر رشت چند مورد از بیش از ۳۰۰ نوع خوراک را دسترس داریم که  بتوانیم به یک گردشگر ایرانی یا خارجی معرفی کنیـم؟!
وی گفت: به عقیده بنده از علل عمده ای که شهر رشت تاکنون نتوانسته از برند ارزشمند شهر خلاق جهانی در حوزه غذا انتفاعی ببرد، کمبود زیرساختهای اقامتـی برای مسافران و گردشگران و فقدان سفره های گسترده گیلانی و مراکز مشخصی برای تهیه و عرضه غذاهای سنتی گیلان است.
تاج شهرستانی توضیح داد : متاسفانه در بهترین حالت چند رستوران در شهر را میتوان نام برد که تعدادی از غذاهای معروف گیلان مانند فسنجان ، باقلا قاتق و میرزا قاسمی را سرو میکنند اما اینجا صحبت از بیش از سیصد نوع غذا، چاشنی، نان مخصوص و شیرینی است که از عرضه و سود آوری آنها غافل مانده ایم و مهمتر آن که اگر نتوانیم آنها را بعنوان بخشی از فرهنگ گیلان، عرضه و معرفی کنیم، یا به فراموشی سپرده می‌شوند و یا در گوشه ای از جهان با نام ملتی دیگر به ثبت جهانی خواهند رسید !
این عضو پارلمان شهری گفت: باید قدردان مادرانی از نسل گذشته و امروز گیلان بود که با آموزش پخت انواع خوراک سنتی به فرزندان، نقشی موثر در زنده نگهداشتن فرهنگ غذایی گیلان ایفا میکنند.
تاج شهرستانی همچنین ضمن تقدیر از رسانه های حاضر در جلسه برای  همراهی همیشگی در اطلاع رسانی اخبار و تاثیر گذاری مثبت بر جامعه گفت: امسال تحت پوشش کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر، با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان و همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت،  در روزهای یکم و دوم تیرماه، مراسم ویژه شهر خلاق خوراک به شکل ملی و با حضور اعضا و مسئولانی از دیگر شهرهای خلاق کشور در رشت برگزار میشود.
 وی گفت:  وزیر میراث میراث فرهنگی و گردشگری کشور و جمعی،دیگر از مسئولان نیز در این مراسم حضور خواهند داشت و امیدواریم این مراسم دوسالانه آغازی برای برگزاری های جامع تر در سالهای آتی بوده و ایجاد مارکتینگ جهانی و اشغالزایی های جدید در صنعت غذا ، نقطه هدف ما از برپایی این مراسم است.
لازم به ذکر است با هماهنگی تاج شهرستانی، رؤسای کمیسیون فرهنگی شهرهای اصفهان، کرمانشاه، بندرعباس و سنندج در مراسم دوسالانه برند غذایی شهر رشت حضور خواهند داشت.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *