08:46 - May 9, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان:
    ۹۵درصد آتش سوزی جنگل های گیلان عامل انسانی دارد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان:
۹۵درصد آتش سوزی جنگل های گیلان عامل انسانی دارد

کیمیای شمال – فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، در پاسخ به این سوال که «علت اصلی حریق در جنگل ها چیست؟»، اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که ۹۵ درصد آتش سوزی ها در جنگل های گیلان عامل انسانی دارد.

سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگو با ایسنا، یکی از مخاطرات و تهدیدات جنگل ها و مراتع و عرصه های منابع طبیعی را آتش سوزی دانست و اظهار کرد: هر ساله بخشی از عرصه های جنگلی استان گیلان دچار حریق می شوند و لذا یکی از وظایف یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان پیشگیری و در صورت وقوع حریق، مقابله و اطفاست.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در جنگل ها در همه فصول به ویژه تابستان و پاییز و حتی زمستان اتفاق می افتد، تصریح کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان پیش بینی های لازم برای پیشگیری از وقوع حریق را در دستور کار دارد و لذا با استفاده از امکانات خودرویی و تجهیزات اطفایی، در سال گذشته شاهد کاهش محسوس آتش سوزی هم در تعداد و هم در مساحت بودیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از کاهش ۶۰ درصدی حریق در سطح جنگل های استان طی چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و متذکر شد: امسال در مجموع هفت فقره حریق به مساحت چهار هکتار داشتیم.

قربانی لرد در پاسخ به این سوال که «علت اصلی حریق در جنگل ها چیست؟»، اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که ۹۵ درصد آتش سوزی ها در جنگل های گیلان عامل انسانی دارد و ۹۸ درصد آن سهوی و دو درصد عمدی است.

وی حضور گردشگران در داخل عرصه های جنگلی به ویژه در پایان هفته ها و ایام تعطیلات را موجب افزایش آتش سوزی دانست و متذکر شد: یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از گسترش حریق در جنگل ها، کشف به موقع حریق است و لذا مردم و دوست داران طبیعت و جنگل نشینان در صورت مشاهده هرگونه آتش و قاچاق و تصرف در عرصه های منابع طبیعی با شماره های شبانه روزی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تماس بگیرند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان با اشاره به پیش بینی چهار پایگاه اطفای حریق جنگل ها در استان، گفت: در حال حاضر پایگاه مرکزی استان(رشت) عملیاتی بوده و پایگاه غرب استان(تالش) پیشرفت ۹۰ درصدی دارد؛ احداث دو پایگاه شرق(لاهیجان) و جنوب(رودبار) استان نیز در دستور کار است.

وی از دیگر وظایف نیروهای حفاظتی را مقابله با چرای غیر مجاز دام در مراتع دانست و بیان کرد: اگر پوشش گیاهی در مراتع از بین برود، با کمترین بارندگی شاهد سیلاب در پایین دست خواهیم بود که روستاها را از بین می برد و به شهرها خسارت وارد می کند لذا دامداران باید طبق پروانه چرا از مراتع بهره برداری کنند و با هرگونه چرای غیر مجاز و فاقد پروانه و مازاد پروانه برخورد می کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *