11:06 - May 14, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

استاندار گیلان:
باید سهم تعاونی‌ها در اقتصاد گیلان مشخص شود

کیمیای شمال – استاندار گیلان با اشاره به وضعیت مطلوب گیلان در بخش اشتغال و تولید، گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون پس از بررسی دقیق باید سهم بخش تعاونی‌ها، تولید و اشتغال مربوط آن را مشخص کنند.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایرنا، اسدالله عباسی روز شنبه در آیین تجلیل از تعاونگران برتر گیلان گفت: تعاون، اقتصاد مردم پایه است که در شعار برنامه راهبردی دولت و رئیس جمهور بر آن تاکید شده است لذا طبق بیانات رهبر معظم انقلاب که تصریح کردند «به تعاون ایمان دارم» این باور و اعتقاد در گیلان نیز وجود دارد و تمام تلاش ما استفاده بیشتر از ظرفیت های بخش تعاونی است.

وی یادآوری کرد: باید به بخش تعاون نگاه کیفی داشت و در بخش های مرتبط با آن اعم از تولید و مصرف برش استانی آن آماده شود و در این زمینه موفق عمل کرد ضمن آنکه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون نیز پس از بررسی اعلام کنند سهم استان از بخش تعاون، تولید و اشتغال چه میزان است.

وی تاکید کرد: انتظارات در بخش تعاون نگاه عادلانه نسبت به توزیع منابع است زیرا یکی از مسائلی که جلوی بی عدالتی را می‌گیرد تعاونی‌ها هستند.

عباسی با بیان اینکه باید در زمینه پیشرفت و توسعه پایدار از ظرفیت مردمی استفاده کنیم وتعاونی ها می توانند محقق کننده این امر باشند، گفت : در استان بدنبال آنیم با همراهی و همدلی همه بخش ها و هم پوشانی و یک صدای واحد قدرت خود را افزایش دهیم.

وی یکی از اولویت های حمایتی و اعتبارات تکلیفی استان را حمایت از شرکت های دانش بنیان، تعاونی ها و تولید کنندگان خرد دانست و افزود: در بخش های مختلف کشاورزی محصولات راهبردی چون چای، برنج، آبزی پروری، گردشگری و سایر زمینه ها تلاش بر آن است سهم ۲۵ درصدی از تسهیلات اشتغالزیی به تعاونی ها بدهیم.

عباسی از اتاق تعاون خواست تا اتحادیه های تعاونی را در استان فعال‌تر نموده و به تعاونی ها قدرت دهد زیرا اگر تعاونی ها کنار گذاشته شوند، دچار آسیب می شوند از این‌رو باید به آنها کمک کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به تشکیل نخستین شورای تعاون کشور در استان گیلان خاطر نشان کرد: باید در قسمت های مختلف تعاونی نیز باید در زمره برترین های کشور باشیم. ما طرح و ایده داریم اما مایه تاسف است اگر تعاونی های ما فعال نباشند.

گیلان سه شرکت تعاونی دانش بنیان قوی دارد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه باید با کمک همه فعالان حوزه تعاون گام های بزرگی در راستای ارتقای کیفیت و اثر بخشی تعاونی ها برداریم، تعداد شرکت‌های تعاونی فعال و در دست تاسیس گیلان را ۲ هزار و ۴۵۷ مورد با بیش از ۲۱۰ هزار عضو و ۳۲ هزار و ۷۱۰ نفر شاغل اعلام کرد.

سایوش آقاجانی تصریح کرد: در گیلان ۱۶ اتحادیه با ۲۹۶ شرکت تعاونی عضو فعال هستند و سه شرکت تعاونی دانش بنیان قوی در حوزه های مختلف خدماتی و صنعتی نیز در این استان فعالیت می کنند.

وی یادآوری کرد: ۱۲ شرکت در روند دریافت مجوز و ۱۲ تعاونی توسعه و عمران ثبت شده و یک تعاونی در مراحل نهایی ثبت است، در خصوص اقدامات دولت سیزدهم جهت توسعه بخش تعاون کشور نیز خط اعتباری ویژه تسهیلات برای تعاونی‌ها در سال گذشته رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال تعیین شد و امسال به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی، اجرای سند توسعه بخش تعاون و برگزاری شورای توسعه بخش به ریاست استاندار، کسب رتبه برتر ملی جشنواره تعاونی های برتر کشور توسط ۲ تعاونی و کسب بالاترین امتیاز برتر ملی در (کسب رتبه دوم) در سال ۱۴۰۱را از دیگر اقدامات این اداره کل اعلام کرد.

مدیر تعاون روستایی استان، این مجموعه را بازوی محرک اعمال سیاست‌های کشاورزی در تنظیم بازار دانست و افزود: در استان گیلان ۳۰۰ تعاونی روستایی و بیش از هفت اتحادیه با ۴۰۰ هزار عضو وجود دارد.

کیوان حسن پور ادامه داد: اقدامات خوبی برای خدمت رسانی به کشاورزان در زمینه توزیع کود یارانه ای در سالی که گذشت انجام شد چنانکه بالغ بر ۲۵ هزار تن کود در عرض ۲۰ روز توزیع شد.

نماینده مردم رشت در مجلس نیز در این جلسه اظهار کرد: قانون اساسی جایگاه تعاون را مشخص کرده است اما این عملکرد می تواند فراتر از جایگاه تعیین شده باشد. ما در استان شاهد انسجام تعاونی ها و منشا اثر بودن آنها در حوزه های اقتصادی اعم از تولید، حمل و نقل، صادرات و واردات هستیم که می تواند کمک های شایسته ای به جامعه ارائه دهند.

سید علی آقازاده اضافه کرد: جامعه ما انتظار دارد که تعاونی ها بتوانند پشتیبانی موثر از تولید مانند تهیه مواد اولیه مورد نیازهای بخش تولید، صادرات و یا بازار مصرف داشته باشند.

وی ماهیت تعاونی ها را تلاش، موفقیت و رشد اعلام کرد و افزود: تعاونی ها در اشتغال، خلاقیت و فعال سازی حوزه های اقتصادی می توانند فعال تر عمل کنند وامید است روزی از ظرفیت این تعاونگران به نحو شایسته استفاده کرده و آنها نیز از پویایی لازم برخوردار شوند.

۱۳ تعاونی برتر استانی و ۲ تعاونی شایسته تقدیر در بخش های کشاورزی، تامین نیاز تولید کنندگان، مصرف کنندگان، حمل و نقل، اعتبار، تولیدی و توزیعی، عمرانی، صنعتی، سهام عدالت به مناسبت هفته تعاون در گیلان تقدیر شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *