18:55 - April 27, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

افزایش خطر افسردگی با شیرین‌ کننده‌های مصنوعی

کیمیای شمال – محققان ارتباط بالقوه‌ای بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده، به ویژه آنهایی که حاوی شیرین‌ کننده‌های مصنوعی هستند و افزایش خطر ابتلا به افسردگی را کشف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از نقل از ارث، با توجه به اینکه غذاهای فوق فرآوری شده با مشکلات سلامت جسمانی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا مرتبط هستند، این اولین مطالعه جامعی است که به ارتباط احتمالی با افزایش موارد افسردگی اشاره می‌کند.

این یافته‌ها از داده‌های بیش از سه دهه سوابق رژیم‌ غذایی و سلامت روان بیش از ۳۰ هزار زن میانسال به دست آمده است و همه شرکت‌کنندگان در ابتدا هیچ افسردگی نداشتند.

این تحقیق که به‌طور مشترک توسط بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا و دانشکده پزشکی هاروارد آمریکا انجام شد، عادات غذایی این زنان را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ تجزیه و تحلیل کرد.

محققان الگوهای مصرف غذاهای مختلف فوق فرآوری شده ازجمله غلات، تنقلات شیرین و شور، وعده‌های غذایی آماده، نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی، گوشت فرآوری شده، محصولات لبنی، چربی‌ها و سس‌ها را به دقت تجزیه‌ و تحلیل کردند.

همچنین عواملی مانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی، انتخاب‌های سبک زندگی و سایر عوامل مرتبط با سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد که خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که روزانه ۹ وعده یا بیشتر از غذاهای فوق فرآوری شده استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از چهار وعده از این مواد غذایی مصرف می‌کنند، ۴۹ درصد افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، افرادی که مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده خود را حداقل سه وعده در روز کاهش دادند، در مقایسه با افرادی که مصرف مداوم خود را حفظ کردند، خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دادند.

محققان یک نتیجه قابل‌توجه در مورد شیرین کننده‌های مصنوعی را نشان دادند. محققان بیان کردند که این شیرین کننده‌ها ممکن است مکانیسم‌های سیگنال‌دهی خاصی را در مغز تحریک کنند که برای تنظیم خلق وخوی مهم است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری‌ شده به‌ویژه شیرین‌ کننده‌های مصنوعی و نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین شده، با افزایش خطر افسردگی مرتبط است.

نتایج این تحقیق در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *