18:56 - April 29, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

حمایت از زوج‌های نابارور تلاشی دیگر برای جوانی جمعیت گیلان

کیمیای شمال – ماده ۴۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که مهر ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ موضوع پیشگیری، تشخیص به هنگام و درمان ناباروری محور قرار گرفت و بیمه سلامت در کنار اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان با شناسایی و حمایت مالی از زوج‌های نابارور در این حوزه ورود کرد که این موضوع نشانی از عزم جدی برای جوانی جمعیت استان است.

سال‌هاست گیلان رکورددار و پیشتاز در سالخوردگی است، رکوردی که بمب واقعی جمعیت محسوب می‌شود؛ بطوریکه هم اینک حداقل بیش از ۱۵ درصد جمعیت این خطه بالای ۶۰ سال سن دارند که این موضوع زمانی حساس‌تر و ملموس‌تر می‌شود که آمارهای ازدواج، طلاق و بیش از آن نرخ رشد جمعیت مورد توجه قرار گیرد؛ ۲۹ مهر تا پنجم آبان هفته بیمه سلامت با شعار (بیمه سلامت همگانی، گامی به سوی تحقق عدالت اجتماعی) نام گرفته‌است و بیمه سلامت گیلان در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در تحقق عدالت اجتماعی پیشرو بوده‌است و پوشش بیمه‌ای زوج‌های نابارور نمونه‌ای از این برنامه‌ها است.

سازمان بیمه سلامت بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه کشور در راستای تحقق شعار عدالت در سلامت به طور رسمی در روز نخست مهر ۱۳۹۱ تشکیل و شروع به‌ کار کرد؛ استقرار خرید راهبردی خدمات سلامت، استقرار نظام ارجاع در کلیه صندوق های سازمان، پوشش اجباری و همگانی، استقرار سازمان الکترونیک و ارتقاء بهره وری منابع از اهداف این سازمان است.

بیمه سلامت استان گیلان در راستای اجرای حمایت مالی از زوج‌های نابارور با ۲ مرکز تخصصی درمان ناباروری در رشت شامل بیمارستان الزهرا (س) و پارس قرارداد دارد ضمن اینکه مرکز خصوصی ناباروری مهر هم طرف پذیرش بیمه است و در صورت مراجعه و دریافت خدمات ناباروری، هزینه‌های مربوطه توسط این اداره‌کل پرداخت می‌شود.

حمایت از فرزندآوری در دستور کار بیمه سلامت است؛ زوج‌های نابارور تا سن ۴۹ سالگی می‌توانند از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند؛ کسانی که به مراکز غیرطرف قرارداد برای درمان ناباروری مراجعه می‌کنند نیز می‌توانند با ارائه اسناد درمانی به اداره بیمه سلامت‌ هزینه درمانی خود را دریافت کنند.

با استناد بند “ح” تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تصویب هیات وزیران با مضمون در تعهد قرار گرفتن خدمات ناباروری از سال ۱۴۰۰؛ هزینه درمان شامل خدمات تخصصی چون IVF میکرواینجکشن، IUI و FET تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت؛در مدت اجرا شناسایی و حمایت بیمه‌ای یک هزار و ۹۹۵ زوج نابارور دستاوردی از بیمه سلامت گیلان در کنار اجرای سایر طرح‌ها و برنامه‌های کشوری است و نشان‌دار کردن این تعداد از زوج‌های نابارور در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان انجام شده‌ است.

پوشش ۶۳ قلم داروهای ناباروری، ۵۷ قلم آزمایش، هفت خدمت تصویربرداری و پوشش بیمه‌ای ۲۸ قلم تجهیزات پزشکی مرتبط با خدمات درمانی زوج‌های نابارور از دیگر حمایت‌های بیمه‌ای به گروه هدف است.

پرداخت ۸۵ میلیارد ریال بابت هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور

مدیرکل بیمه سلامت گیلان با اشاره به برنامه شناسایی و حمایت از زوج‌های نابارور در استان گفت: یک هزار و ۹۹۵ نفر از زوج‌های نابارور در این استان در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک تاکنون نشان‌دار شدند که ۸۵ میلیارد ریال بابت هزینه‌های درمانی آنان پرداخت شده‌است.مدیرکل بیمه سلامت گیلان با اشاره به برنامه شناسایی و حمایت از زوج‌های نابارور در استان گفت: یک هزار و ۹۹۵ نفر از زوج‌های نابارور در این استان در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک تاکنون نشان‌دار شدند که ۸۵ میلیارد ریال بابت هزینه‌های درمانی آنان پرداخت شده‌است.

دکتر محمود عاطف‌راد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری و قانون حمایت از جوانی جمعیت توسط رئیس جمهور، برای اجرای این قانون اقدام شده‌است.

وی با اشاره به نشان‌دار کردن زوج‌های نابارور برای بهره‌مندی از خدمات بیمه سلامت اضافه کرد: به همه پزشکان متخصص زنان اجازه داده شد تا بانوان نابارور نیازمند به دریافت خدمات ناباروری را به وسیله نسخه الکترونیکی نشان‌دار کنند.

مدیرکل بیمه سلامت گیلان خاطر نشان کرد: رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی، افزایش پوشش داروهای ناباروری از ۱۵ به ۶۳ قلم، پوشش ۵۷ قلم آزمایش، هفت خدمت تصویربرداری و پوشش بیمه حمایتی این گروه از زوج‌ها البته برای خانم‌ها تا سن ۴۹ سالگی و آقایان بدون محدودیت سنی از خدمات بیمه سلامت است.

استاندار گیلان نیز چندی پیش در جلسه ستاد جمعیت و جوانان گیلان گفته بود: زنگ بحران جمعیت در این استان به صدا درآمده است و همه باید برای رهایی از این وضعیت، در راستای سیاست های جوانی و افزایش نرخ رشد جمعیت به وظایف خود عمل کنند.

معرفی ۶۷ زوج نابارور برای دریافت وام به بانک

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: ۶۷ زوج نابارور در ۲ سال گذشته برای دریافت وام به بانک‌های عامل مراجعه کردند که ۴۷ نفر موفق به دریافت وام شدند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: ۶۷ زوج نابارور در ۲ سال گذشته برای دریافت وام به بانک‌های عامل مراجعه کردند که ۴۷ نفر موفق به دریافت وام شدند.دکتر فرهاد روشنفکر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این وام قرض الحسنه با کارمزد پایین حداقل ۳۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده‌ است.

وی با بیان اینکه سه مرکز دارای مجوز برای ارائه خدمات به زوج‌های نابارور در استان گیلان فعال است، اضافه کرد: مرکز ناباروری الزهرا (س) از سال ۸۰ ، مرکز مهر ۸۱ و مرکز پارس (در بیمارستان پارس) ۱۴۰۱ در رشت شروع به کار کرده اند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بیان کرد: وزارت بهداشت قبل از اجرای قانون جوانی جمعیت و خانواده برای ارائه خدمات به زوج های نابارور ورود کرده بود ضمن اینکه با اجرای این قانون آمار مراجعان افزایش یافت.

وی با تشریح ارائه خدمات به زوج‌های نابارور در مراکز یاد شده و با بیان آمار در سه سال گذشته اضافه کرد: از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ به ترتیب هفت هزار و ۵۰۰، ۱۵ هزار ، ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر برای دریافت خدمات به سه مرکز ناباروری الزهرا، مهر و پارس مراجعه کردند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان خاطر نشان کرد: نظارت بر استانداردهای موسسات ناباروی به طور جدی انجام می‌شود و در صورت بروز تخلف، برخورد صورت می گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از این گفته بود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و اقدامات این دانشگاه توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که با عزم و اراده همگانی و با تمرکز بر موضوع جمعیت و صیانت از آن، گیلان رتبه نخست اجرای برنامه‌های تکلیفی در راستای این قانون را کسب کرده‌است.

۲۹ مهر تا پنجم آبان هفته بیمه سلامت با شعار (بیمه سلامت همگانی، گامی به سوی تحقق عدالت اجتماعی) نام گرفته‌است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *