16:09 - May 20, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • استاندار گیلان در جلسه مدیریت و تفکیک زباله از مبدا مطرح کرد:
    یکی از معضلات امروز ما مساله پسماند است

استاندار گیلان در جلسه مدیریت و تفکیک زباله از مبدا مطرح کرد:
یکی از معضلات امروز ما مساله پسماند است

اختصاصی / کیمیای شمال – دکتر اسدالله عباسی با اشاره به رودخانه های زرجوب و گوهر رود اظهار داشت : صد نقطه که منشا آلودگی در رشت هستند توسط محیط زیست شناسایی شده که سراوان،زندان لاکان ، شهر صنعتی رشت و سپیدرود ، بیمارستانها و فاضلاب رشت از آن جمله اند که بلایی به جان مردم شده و باعث آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود شده اند.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال ؛ استاندار گیلان در جلسه مدیریت و تفکیک زباله از مبدا که با حضور دهیاران و شماری از شهرداران در سالن غدیر استانداری برگزار شد ، اظهار داشت: صمیمانه از یکایک شما عزیزان و همه دهیاران و فرماندارانی که به صورت وبیناری در جلسه حضور دارند به خاطر اهتمام و همت و همکاری خوبی که در بخش مدیریت جامع  پسماند دارید تقدیر و تشکر میکنم .

دکتر اسدالله عباسی در ادامه با اشاره به در پیش بودن یوم الله 13 آبان گفت : فضایی که امروز در جهان و در غزه اتفاق افتاده باعث غم و اندوه ما شده است.

وی افزود : رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی با حمایت همه جانبه استکبار جهانی ، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به راحتی با سلاح های غیر متعارف به جان مردم مسلمان فلسطین افتادند و مردم مظلوم فلسطین در سرزمین خود در امان نیستند و بیش از بیست هزار خانه را ویران کردند و باعث آوارگی مردم شده اند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه ما در مکتب حضرت امام (ره) تربیت یافتیم افزود : حضرت امام (ره) آن موقع شناخت پیدا کردند که آمریکا چه  اهداف شومی دارد و در سال 1342 حضرت امام (ره) فریاد رسای معنویت و از نظر جامعیت و براساس اعتقادات دینی ، اسلامی و فقهی علیه لایحه ننگین کاپیتولاسیون که مردم کشور ما را تحقیر میکرد قیام کردند و در 13 آبان 1343 حضرت امام (ره) را تبعید کردند و این آغازی شد برای مبارزه با صهیونیست ها و استکبار جهانی و استعمار.

دکتر عباسی با اشاره به در پیش بودن یوم الله 13 آبان تاکید کرد : حضرت امام آن زمان زنگ بیداری و بصیرت را به صدا در آوردند و گفتمان دشمن شناسی و استکبارستیزی را به ما آموختند که دشمن اصلی ما استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیست است.

استاندار گیلان در ادامه گفت : شما دهیاران نمادی از مردم سالاری هستید که مردم شما را انتخاب کردند و شما پیشران و در دیده بان استانداری ، وزارت کشور و حاکمیت و دولت هستید و وظیفه شما بسیار سنگین است و در آینده اولویت جذب ما نیز دهیاران هستند.

دکتر اسدالله عباسی به بحث پسماند اشاره و عنوان کرد : به عنوان یک گیلانی و بر اساس تکلیفی که بر عهده بنده است، تمام تجارب و اندوخته های گذشته خود در طبق اخلاص گذاشتم تا بتوانم گره ای را از استان خود باز کنم و ار همان اول مساله پسماند را مطرح کردم .

وی در ادامه به گردشگر پذیر بودن استان گیلان اشاره داشت و تصریح کرد : گیلان هدف گردشگری است و ما باید از روستاها و رودخانه های زیبای ما که خداوند ترسیم و تقدیم ما کرده محافظت و به عنوان کسانی که اینجا زادگاه ماست آن را حفظ کنیم .

دکتر عباسی افزود : یکی از معضلاتی که امروز دامن گیر ما شده مساله پسماند است و باید دست به دست یکدیگر بدهیم و با استفاده از دانش روز آن را ساماندهی کنیم .

وی با تاکید به تفکیک زباله از مبدا ،گفت : با کمک گرفتن از همه مردم و سازمان های مردمی باید این مشکل را برطرف کنیم و طبق گزارشی که به بنده داده شد بیش از هزار و صد روستا یا تفکیک از مبدا را آغاز کردند و یا در آن موفق شده اند و ۶۰۰ روستای باقی‌مانده نیز در این بخش باید فعال‌تر شوند.

استاندار با اشاره به فرهنگ بالای مردم گیلان تاکید کرد: برای اینکه حرف ما تاثیر داشته باشد باید از خودمان شروع و زباله های تر و خشک را جدا کنیم و میتوانیم در یک باغچه کوچک زباله تر را به ورمی کمپوست تبدیل و استفاده کنیم و می توانیم این مهم را در استانداری ، فرمانداری ، بخشداری و دهیاری ها هم اجرایی کنیم.

وی افزود : مردم گیلان بسیار فرهیخته و دارای غنای فرهنگی بالا هستند که اگر بدانند تفکیک از مبدا در زندگی و رفاه آنها تاثیر گذار است قطعا در این خصوص همکاری می کنند؛ ما نباید همه مسائل را دولتی و نیازمند بودجه بدانیم این اقدامات با آموزش و فرهنگ سازی امکان‌پذیر است.

دکتر اسدالله عباسی با اشاره به انباشت چهل و پنج ساله زباله در سراوان اظهار داشت : بر اساس دانش روز در حال بهسازی سراوان هستیم که تاکنون 75 درصد پیشرفت داشته و در حال انجام است.

دکتر عباسی به قرارداد زباله سوزی در شهر رشت که در سال 92 با یک شرکت به نام TTS با مبلغ 40 میلیون یورو بسته شد، اشاره و گفت : قرار بر این بود این زباله سوز پس از دوسال و در سال 94 آماده شود که ظرفیت 600 تن برای آن محاسبه کرده بودند و قرار بود به انجام برسد ، نه و شش دهم میلیون یورو در آن زمان سهم دولت بود که پرداخت شد اما کاری پیش نبردند.

وی یاد آوری کرد: در مورد تاسیسات تصفیه خانه شیرابه سراوان نیز ۷۵ میلیارد ریال با پیمانکار قرارداد منعقد شد اما این پیمانکار نتوانست حداقل انتظارات را برآورده کند و آیت الله دکتر رئیسی دستور خلع پیمانکار را داد؛ در مرکز کود آلی لاکان نیز در گذشته یک خط با ظرفیت ۵۰ تن راه اندازی شده بود که شرکت شهاب خودرو ۲ خط را راه اندازی کرد که روزانه ۶۰۰ تن از زباله شهر رشت را پردازش می کند؛ در صورت راه اندازی ۲ خط دیگر این مرکز می تواند روزانه هزار تن زباله را پردازش و به کود آلی تبدیل کند و ۴۰ درصد ریجکتی داشته باشد.

وی با اشاره به رودخانه های زرجوب و گوهر رود افزود : صد نقطه که منشا آلودگی در رشت هستند توسط محیط زیست شناسایی شده که سراوان ، زندان لاکان ، شهر صنعتی رشت و سپیدرود ، بیمارستانها و فاضلاب رشت از آن جمله اند که بلایی به جان مردم شده و باعث آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود شده اند، لذا در این دولت ضمن شناسایی این نقاط عملیات اجرایی برای رفع مشکلات شناسایی شده را آغاز کرده ایم.

دکتر عباسی تصریح کرد : تصفیه خانه زندان لاکان تمام شده و برای شهر صنعتی نیز با پیمانکار خصوصی قرارداد بسته شده و بیست درصد پیشرفت دارد و اعتبار آن هم از صندوق توسعه محیط زیست 142 میلیارد تومان مصوب شده و باید کار سرعت بگیرد و مسکن مهر 80 درصد پیشرفت دارد و طبق قولی که دادند تا پایان سال کامل می شود و برای بیمارستانها هم اعتباری از سفر تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه دهیاران نماینده استاندار در روستا هستند ، اظهار داشت: سرانه زباله ای که در شهر تولید می شود 600 تا 700 گرم است اما چرا باید در روستا نیز همین مقدار زباله تولید شود و چه عاملی باعث می شود که در روستاها این حجم زباله تولید شود، دهیاران نباید زباله‌های تفکیک نشده را تحویل بگیرند تا روستاوندان تفکیک زباله از مبدا را انجام دهند.

استاندار با تشکر و قدردانی از زحمات همه دهیاران گفت: از شما میخواهم با همدلی و نشاط روستای آبادی داشته باشید و تلاش میکنم به تمام شهرهای گیلان سفر اجرایی داشته باشم و روستاهایی که از نظر مدیریت پسماند روستای سبز هستند با افتخار بنر روستای سبز را درج و جاذبه توریستی ایجاد کنند که باعث درآمدزایی نیز خواهد شد و حتما سامانه هوشمند مدیریت پسماند را جدی بگیرید و از سازمان های مردم نهاد و مدارس و دانش آموزان کمک بگیرید .

وی در پایان تصریح کرد: در عین حال از عملکرد مسئولان در هر سطحی در استان که عملکردی قانونی و در جهت رضایتمندی مردم که رضایت خدا را در پی دارد، داشته باشند تمام قد حمایت می کنیم.

تهیه و تنظیم : معصومه رفعتی خراط

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *