06:02 - May 3, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • سلامت
  • >
  • یک متخصص عفونی:
    افراد دارای علائم سرماخوردگی خانه بمانند/ ماسک کاغذی؛ همچنان بهترین گزینه

یک متخصص عفونی:
افراد دارای علائم سرماخوردگی خانه بمانند/ ماسک کاغذی؛ همچنان بهترین گزینه

کیمیای شمال – یک متخصص عفونی، با بیان اینکه استفاده از ماسک کاغذی همچنان مهمترین راهکار و بهترین گزینه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی همچون آنفلوانزا و کروناست، گفت: افرادی که دارای علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند حتما ماسک بزنند و چند روز در خانه بمانند.

دکتر توفیق یعقوبی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع بیماری تنفسی همزمان با شروع ایام سرد سال، اظهار کرد: معمولا با شروع فصل پاییز «common cold»ها (سرماخوردگی‌های عمومی) نیز افزایش پیدا می‌کند و شاهد انتقال سریع سرماخوردگی بین افراد هستیم.

وی انتقال ویروس‌های سرماخوردگی را از طریق قطرات تنفسی آلوده فرد بیمار به سایر افراد دانست و افزود: سرفه، عطسه، تماس مستقیم و غیر مستقیم همچون دست دادن و در آغوش گرفتن و روبوسی و… به راحتی سبب انتقال بیماری می شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، با بیان اینکه دانش‌آموزان عمدتا با سرماخوردگی‌های فصلی مواجه  می‌شوند، گفت: دانش‌آموزان در فضای کلاس و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نبود تهویه مناسب و پنجره‌های بسته موجب انتقال سریع ویروس سرماخوردگی می‌شود.

این در حالی است که دانش‌آموزان بیمار ویروس را به خانواده خود نیز منتقل می‌کنند و لذا شاهد شیوع انواع بیماری‌های تنفسی در این ایام از سال هستیم.

یعقوبی برخی از موارد سرماخوردگی را آنفلوانزای فصلی دانست و اضافه کرد: آنفلوانزا نیز جزو «common cold» هاست و علائم شبیه سرماخوردگی دارد و در فصل سرد سال معمولا افراد زیادی را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک کاغذی همچنان مهمترین راهکار و بهترین گزینه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی همچون آنفلوانزا و کروناست، گفت: افرادی که دارای علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند حتما ماسک بزنند و چند روز در خانه بمانند و از قرار گرفتن در مکان‌های عمومی پرهیز کنند؛ در واقع افراد دارای علائم سرماخوردگی نباید در جمع‌ها باشند.

این متخصص عفونی، همچنین بر شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون تاکید و تصریح کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی موثر است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا ابتلا به کرونا همچنان ما را تهدید می‌کند؟»، خاطرنشان کرد: کووید همچنان وجود دارد و تبدیل به «common cold» هایی مانند آنفلوانزا شده است لذا باید برای کاهش ابتلا از ماسک استفاده کنیم.

یعقوبی همچنین از افراد پر خطر خواست واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و ادامه داد: دو ماه ابتدایی فصل پاییز، یعنی تا پایان آبان، بهترین فرصت برای تزریق واکسن آنفلوانزاست و توصیه می‌شود افراد بالای ۶۵ سال و دیابتی‌ها و بیماران کلیوی و افراد دارای سابقه پیوند عضو و افراد دارای بیماری زمینه‌ای حتما واکسن آنفلوانزا را بزنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *