20:56 - May 5, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • سلامت
  • >
  • بمناسبت هفته سلامت بانوان؛
    توصیه های متخصص طب سنتی به مادران باردار

بمناسبت هفته سلامت بانوان؛
توصیه های متخصص طب سنتی به مادران باردار

کیمیای شمال – بمناسبت هفته ملی سلامت بانوان، مصاحبه ای با دکتر خدیجه ساکت-متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با موضوع” طب ایرانی در دوران بارداری” ترتیب داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال ؛ 20 الی 26 آبان 1402 به عنوان هفته ملی سلامت بانوان در نظر گرفته شده است.

در روزشمار هفته ملی سلامت بانوان،24 ابان ماه  به ” سلامت باروری زنان” و  25 آبان ماه  به عنوان” طب ایرانی و سلامت بانوان” اختصاص یافته است.

به همین منظور مصاحبه ای با دکتر خدیجه ساکت -متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با موضوع” طب سنتی در دوران بارداری” ترتیب داده شده است.

*لطفاً بفرمایید چگونه می‌توان از طب سنتی در ایام بارداری استفاده کرد؟
مهمترین دوره حیات  بانوان در دوران بارداری است زیرا که باعث پیدایش یک انسان می‌شود و این دوران بر سلامت جنین بسیار موثر است.

دانشمندان طب سنتی به عوامل و  بایدها و نبایدهایی که در  تغذیه، ساعت خواب و ورزش، رفتارها و حالات روحی در زن باردار موثر است، توجه ویژه ای داشتند. اساس درمانی طب سنتی، بیش از هر چیز، بر مبنای غذا است و اگر توصیه های تغذیه ای  مثمر ثمر نبود، تجویز دارو  صورت می گیرد.
*علت حالت تهوع در دوران بارداری چیست برای رفع این مشکل چه کمکی می‌توان کرد؟
بالارفتن حجم پلاسمای خون در زنان باردار  که در طب سنتی  تحت عنوان “رطوبت و تری” می باشد،  به خصوص در سیستم گوارشی و معده و همچنین ترشح موادی از سوی جنین، باعث حالت تهوع می شود.

به مادران باردار توصیه می شود در صورتیکه دچار کاهش وزن و کمبود آب نشده اند، بخصوص در هفته های 8 تا 16 بارداری، به این مسئله با دید مثبت، نگاه کنند چون این حالت، نوید مادر شدن را به ارمغان می آورد.

در صورتیکه حالت تهوع، آزاردهنده بود و مدت آن بیش از چهارماه طول کشید، باید اقداماتی انجام داد. بطور مثال با توجه به فصل ، دانه های انار و برگ نعنا بجوند.

همچنین استفاده از “به” تازه، دمنوش یا مربای “به”  می تواند در تقویت دهانه معده،  کمک کند.

مزه مزه کردن آلبالو یا گیلاس هرساعت یکبار، قدم زدن در طبیعت و نگاه کردن به گل و گیاه و آب جاری، غذا خوردن با افراد با نشاط، سفره آرایی با ترکیب رنگهای زرد و نارنجی، بوییدن عرق هل و گلاب نیز از مواردی است که  می تواند کمک کننده باشد.

همچنین مادران باردار توصیه می شود، صبح ها، پس از بیدار شدن، بلافاصله از رختخواب بلند نشوند و از نان خشک و بیسکویت شور استفاده کنند.

ماساژ اندامها (دست و پا) نیز در کاهش حالت تهوع، موثر است.

*برای رفع یبوست در دوران بارداری چه توصیه‌ای دارید؟
مادران باردار ابتدا باید توسط متخصص طب سنتی ویزیت شوند تا نوع طبع آن( گرم یا سرد )آن مشخص شود. اگر طبع او از نوع گرم باشد، استفاده از آلو و اگر طبع سرد باشد، انجیر توصیه می شود.

در صورت عدم دسترسی به پزشک، میتوانند یک روز درمیان، جابجا کنند و اگر تاثیر نداشت، از گل قند(ترکیب گل محمدی و عسل و شکر) استفاده کنند.

*با توجه به شیوع سرماخوردگی، برای مادران باردار چه توصیه‌ای دارید؟
برای پیشگیری از سرماخوردگی، پوشاندن سر، پیشانی و گوش، تاثیرگذار است. برای درمان سرماخوردگی ساده،  نوشیدن روزانه دو الی سه لیوان چای کمرنگ، قرقره کردن آب نمک رقیق در دهان و شستشوی بینی، استفاده از سوپ ( حاوی اسفناج، خرفه، ماش یا عدس، گوشت یا بدون گوشت) موثر است. در صورت تشدید سرما خوردگی، حتما به پزشک مراجعه کنند.

*برای پیشگیری از زردی در نوزاد چه کمکی می‌توان به مادران باردار ارائه کرد؟
در مواردی که گروه خونی مادر و نوزاد متفاوت باشد، زردی نوزاد شایع تر است.

به مادران باردار توصیه میشود در هفته های آخر بارداری از  خوراکی هایی با طبع گرم مانند عسل، خرما و ارده، کمتر استفاده کنند.

ولی در هفته آخر منتهی به زایمان، مصرف روزانه یک الی سه بار  و هربار، از نصف استکان عرق کاسنی و شاتره  میتواند در کاهش درجه زردی نوزاد موثر باشد.

*سخن آخر
طب سنتی با توجه به قابل دسترس و آسان بودن می تواند مکمل طب مدرن باشد و نه جایگزین آن.

طب سنتی می تواند با ارایه تحقیقات علمی و به روزرسانی مقالاتی که از زمانهای پیشین برجای مانده در پیشگیری و درمان بیماریها به طب مدرن کمک کند تا بتوان زندگی سالم را برای مردم به ارمغان آورد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *