11:15 - May 17, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

کلاهبرداری اينترنتی و راهکارهای پيشگيری از آن

کیمیای شمال – نياز به استفاده روزافزون از اينترنت عليرغم پيامدهای مثبت و تأثيرگذار فراوان در جامعه منجر به پيامدهای منفی بسياری ازجمله جرايم نوظهور رايانه‌ای شده است.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال؛ استفاده از فناوري اطلاعات شرايط لازم براي انواع جرايم سازمان يافته و غيرسازمان‌ يافته را مهيا کرده است به طوری که روزانه هزاران نفر در جهان به دليل عدم آگاهي از جرايم سايبری و نحوه وقوع آن قرباني اين جرم در فضاي مجازی مي‌شوند.
امروزه يکي از جرايم نوظهور در بانکداري اينترنتي، «فيشينگ» يا همان «کلاهبرداري اينترنتي» است. کلاهبرداران در فيشينگ از طريق کانال‌هاي ارتباط الکترونيک و پيام‌های مهندسي اجتماعی افراد را به سمت اهداف مورد نظر خود ترغيب مي‌کنند، فيشينگ يک نوع کلاهبرداري اينترنتي است که با استفاده از تکنيک مهندسي اجتماعي کاربران را فريب مي‌دهد تا اطلاعات محرمانه خود را در اختيار کلاهبرداران بگذارند در واقع فيشينگ به معناي تلاش براي به دست آوردن اطلاعات محرمانه از جمله نام کاربري، گذرواژه يا اطلاعات حساب بانکي است.
فيشينگ تنها به فقدان مراقبت‌هاي فني بستگي ندارد بلکه در عمده موارد کاربران به دليل عدم آگاهي قرباني آن مي‌شوند.

بنابراين آگاهي و آموزش شهروندان مي‌تواند زمينه ارتکاب اين جرايم در فضاي سايبري را کاهش دهد.

تبيين اين مسائل موجب شناخت کاربران از انواع جرايم احتمالي در اينترنت مي‌شود و از سويي ايمني فضاي اينترنت و حفاظت کاربران در آن زمينه گسترش هرچه بيشتر از اين فضا را فراهم مي‌آورد و به دنبال آن گامي رو به جلو جهت تحقق جامعه اطلاعاتي خواهد شد.
پيام‌هاي فيشينگ از گيرنده تقاضاي اطلاعات محرمانه مانند نام فرد، تاريخ تولد، شماره تأمين اجتماعي، گذرواژه حساب، شماره شناسايي شخصي و هر اطلاعات ديگري که يک مجرم سايبر مي‌تواند براي سرقت هويت استفاده کند را از فرد قرباني درخواست مي‌کند يا در روشي ديگر کلاهبردار سايبري اقدام به ارسال پيامک حاوي لينک مي‌کند و ضمن معرفي خود به‌ عنوان مامور اداره پست و حامل ابلاغيه قضائي قرباني را به سمت لينک آلوده هدايت مي‌کند.

فرد قرباني به محض ورود به لينک مورد نظر، وارد سايت طراحي شده مي‌شود و آپ مورد نظر را دانلود کرده و بلافاصله هک شده و عمل فيشينگ اتفاق مي‌افتد.

يعني اطلاعات کارت بانکي قرباني به سرقت رفته و در فاصله زماني کمتر از 5 ثانيه به طور غيرقانوني از حساب فرد پول برداشت مي‌شود.
بعد از هک شدن تلفن همراه مالباخته، از تلفن همراه او پيامکي با مضمون ابلاغ قضائيه به مخاطبان فرد ارسال مي‌شود و در صورت عدم اطلاع‌رساني اين زنجيره ادامه پيدا مي‌کند.

قابل به ذکر است که اين دسته از جرايم عمدتا در روزهاي تعطيل و يا در ساعات پاياني شب رخ مي‌دهد تا فرد قرباني امکان دسترسي به ارگان‌هاي مربوطه را نداشته باشد.

شهروندان بايد توجه داشته باشند که پيامک‌هاي جعلي از طريق خط‌هاي شخصي به فرد قرباني ارسال مي‌شود و کاربران بايد به محض مشاهده دريافت پيامک‌هايي با موضوع برنده شدن در قرعه‌کشي، ابلاغيه قضائي و غيره از طريق شماره شخصي، هرگز وارد لينک نشوند و بلافاصله اقدام به حذف پيامک از تلفن همراه خود کنند اگر به دليل ناآگاهي وارد لينک شدند در مرحله اول بايد آپ نصب شده را از تلفن همراه خود حذف نمايند و سپس در اسرع وقت به پليس فتا گزارش داده و اقدام به تغيير اطلاعات کارت بانکي خود کنند.

تهيه و تنظيم: سرهنگ “محمد فرج‌زاده” رئيس اداره اداري و پيشتيباني معاونت فرهنگي و اجتماعي پليس گيلان

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *