23:30 - May 4, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌خوانی ندارد/
    بیش از ۱۴۰ طرح نیمه تمام صنعتی گیلان در انتظار تسهیلات

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌خوانی ندارد/
بیش از ۱۴۰ طرح نیمه تمام صنعتی گیلان در انتظار تسهیلات

کیمیای شمال – مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان گیلان گفت: افزایش غیر منطقی و غیر کارشناسانه تعرفه برق آن‌هم بیش از 900 درصد، با شعار سال هم‌خوانی ندارد و کارخانجات را با چالش اساسی مواجه می‌کند.

به گزارش کیمیای شمال؛ تیمور پورحیدری در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، با اشاره به مقوله تعیین سقف ارزی برای عرصه تولید، اظهار کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی موجود که نیازمند منابع ارزی برای خرید مواد اولیه به ویژه افزایش میزان تولید در اجرای طرح توسعه هستند با چالش جدی روبرو خواهند بود.

وی با بیان اینکه واحدهای جدیدالاحداث چون سابقه فعالیت ارزی نداشتند دچار چالش می شوند، گفت: در این زمینه وزارت صمت با پیگیری های مستمر و الزام به ثبت برنامه تولید از سوی واحدهای صنعتی تمرکز خود را برتامین ارز بخش تولید و بازرگانان مربوط به شرکتهای تولیدی قرار داده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با تشریح صف دریافت ارز در بانک مرکزی که طولانی بوده و تا دو ماه طول می کشد، خاطرنشان کرد: برای تامین سرمایه در گردش با توجه به نوسانات قیمتی نیازمند تسهیلات مناسب با زمان بازپرداخت بیش از 2 سال هستیم.

وی افزود: شنیده ها حاکی از این است که سود تسهلات بانکی به 31 تا 39 درصد در حال افزایش هست و بانکها از هم اکنون به صورت غیررسمی به مشتریان اعلام می کنند که می توانیم تسهیلات با این درصد بدهیم.

پورحیدری با تاکید بر اینکه بیش از 140 طرح صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی 60 درصد به بالا منتظر تسهیلات مناسب بانکی هستند که طرح خود را تکمیل و به بهره برداری و اشتغال برسانند، تصریح کرد:ابلاغ تسهیلات جدید به صورت فوری می تواند کارگشا باشد و برای رسیدن اهداف شعار سال کمک کند.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان گیلان با ابراز تاسف از اینکه تولید و صنعت گیلان در ابتدای سال؛ دچار صانحه برق گرفتگی شدید شد، افزود: افزایش غیر منطقی و غیر کارشناسانه تعرفه برق آن‌هم بیش از 900 درصد، با شعار سال همخوانی ندارد و کارخانجات را با چالش اساسی مواجه می‌کند.

وی با تشریح وضعیت کارخانه ها در پی افزایش تعرفه ها افزود: کارخانه آردی که 38 میلیون ماهانه هزینه برق پرداخت می کرد الان باید 480 میلیون پرداخت کند اگرنه برق قطع می شود، بنابراین طبعا آرد گران ومصرف نهایی نان و کلوچه و کیک و صنایع وابسته آن نیز گران عرضه می شود.

دکتر پور حیدری در ادامه گفت: علیرغم چالش قطع و زمان بندی مصرف برق صنایع در ایام گرم پیش روی سال، افزایش تعرفه تحت عنوان ترانزیت، نیز مزید برعلت قطع برق در فصل گرما هست که واقعا برای جامعه بزرگ صنعتی ما رنج آور شده است.

مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه مشکل کمبود اراضی صنعتی به ویژه در مرکز استان هم یک چالش حل نشده است، خاطر نشان کرد: امور اراضی و منابع طبیعی استان باید نقاط و زون هایی را برای ایجاد شهرکهای صنعتی جدید اعلام کنند.

پورحیدری به ضرورت تخصیص تسهیلات جدید به کسب و کارهای خرد و تولیدی صنفی اشاره کرد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است، افزود: بیش از 17 هزار واحد تولیدی صنفی در استان داریم که در حاشیه و داخل شهر به صورت کارگاهی مشغول فعالیت هستند ولی مسیر اعطای تسهیلاتی برایشان مشخص نشده و در قالب کارگروه رونق تولید دیده نشده اند.

وی افزود: موضوع تامین زمین مناسب برای احداث یک میدان میوه و تره بار مطلوب با قابلیت های همچون پارکینگ، بازارچه خرده فروشی، فروشگاههای بزرگ توزیع کننده اقلام اساسی، انبار، سردخانه علی رغم مصوبه تنظیم بازار و تشکیل یک جلسه در حوزه عمرانی ابتر مانده است، که عمده مشکل موجود تامین زمین مناسب برای احداث این زیرساخت مهم بازرگانی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *