09:19 - April 29, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • مدیر کل محیط زیست گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه تاکید کرد:
    رفع چالش های محیط زیستی بدون مشارکت مردم و رسانه ها میسر نیست / روزانه ۲۵۰۰ تن زباله در گیلان تولید می شود

مدیر کل محیط زیست گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه تاکید کرد:
رفع چالش های محیط زیستی بدون مشارکت مردم و رسانه ها میسر نیست / روزانه ۲۵۰۰ تن زباله در گیلان تولید می شود

 اختصاصی/ کیمیای شمال – رضا زمانی ، مدیرکل محیط زیست گیلان به مناسبت هفته پاسداشت محیط زیست در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه مساله خشکسالی و  ریزگردها به مرز هشدار نزدیک شده است ، اعلام کرد : کشور ما جزو معدود کشورهایی در دنیا است که در قانون اساسی به مساله محیط زیست پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال ؛ رضا زمانی ، مدیرکل محیط زیست گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز  در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد با اشاره به اینکه مساله خشکسالی و  ریزگردها به مرز هشدار نزدیک شده است ، اعلام کرد : کشور ما جزو معدود کشورهایی در دنیا است که در قانون اساسی به مساله محیط زیست پرداخته است.

وی به چالش ها و فرصت های محیط زیست گیلان اشاره کرد و گفت : ما یکی از کوچکترین استانهای کشور هستیم اما سومین استان پرتراکم پس از تهران و البرز به شمار می آییم .

تنوع زیستی گیلان منحصر به فرد است

زمانی ، تنوع زیست محیطی استان گیلان را بسیار متنوع دانست و افزود : تنوع زیستی در گیلان منحصر به فرد است به گونه ای که در استان گیلان  ۶۰ گونه پستاندار از جمله پلنگ ،شوگا ، مرال ، خرس قهوه ای و فوک خزری که تنها پستاندار دریای خزر است زندگی می کنند.

زمانی با اشاره به سه تالاب بین المللی استان ، گفت :  ما در کشور صدها گونه پرنده در حال انقراض داریم که از این تعداد ۳۵۲ گونه پرنده در گیلان قابل مشاهده است و پرنده نگری ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری استان است  .

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مهمترین اراضی جنگلهای هیرکانی که میراث معنوی ما هستند در گیلان قرار دارد ، تصریح کرد : فسیلهای چند هزار ساله و چند میلیون ساله گیلان مثل سرخدار و انجیری بخشی از تنوع زیستی استان است.

وی با بیان اینکه گیلان جزو بزرگترین تولیدکننده‌های زباله در کشور است و روزانه حدود دو هزار و ۵۰۰ تن زباله در استان تولید می‌شود، ادامه داد: ۸۲ درصد از فاضلاب‌های استان وارد رودخانه و طبیعت می‌شود که بسیاری از مناطق به ویژه رودخانه‌های گیلان را آلوده کرده است.

زمانی با اشاره به اینکه گلایه مردم سراوان درباره آلودگی‌های این منطقه به حق است اما این مشکل چندین ساله یک شبه قابل حل نیست، بیان کرد: سیستم تصفیه شیرابه سراوان به زودی راه اندازی می‌شود.

حلقه نخست مدیریت پسماند تفکیک از مبدا است

وی با بیان اینکه حلقه نخست مدیریت پسماند تفکیک از مبدا است، تصریح کرد: یکی از پیشنهادها برای حل معضل پسماند راه اندازی زباله سوز کوچک است و یکی از چالش های اصلی در این زمینه عدم مدیریت پسماند است که در این خصوص شهرداری کیاشهر پیشرو است و البته رفع چالش های محیط زیستی بدون مشارکت مردم و رسانه میسر نیست.

وی  فاضلاب خانگی را  یکی از بزرگترین مشکلات محیط زیست گیلان دانست و افزود : ۸۲ درصد فاضلاب ها ی استان با ورود به رودخانه ها و طبیعت باعث آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود شده است .

فاضلاب‌های خانگی شهر رشت عامل اصلی آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود

زمانی با اشاره به آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود، گفت: فاضلاب‌های خانگی شهر رشت عامل اصلی آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود است که بهم متصل می شوند و رودخانه پیربازار را تشکیل می دهند و وارد تالاب انزلی می شوند و تا زمانی که تصفیه خانه مرکزی احداث نشود احیای این دو رودخانه ممکن نیست.

مدیرکل محیط زیست گیلان به ورود گونه های غیر بومی به استان اشاره کرد و افزود : ورود گونه های غیر بومی که شاخص ترین آن گیاه مهاجم سنبل آبی است که بر سلامتی ، فرهنگ و اقتصاد تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

وی به اختصاص پنج میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی اشاره و تصریح کرد: عملیات اجرایی و پاکسازی تالاب انزلی از سنبل آبی از هفته آینده آغاز می‌شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه عمق تالاب انزلی در برخی مناطق به یک متر رسیده است، بیان کرد: نوسانات آب دریای خزر، ورود ۶۰۰ هزار تن رسوب حاصل از عدم آبخیزداری، ورود روزانه ۱۵ تن زباله از دلایل اصلی آلودگی این تالاب است و بارزترین چالشی که در نیم قرن گذشته این تالاب بین المللی را در معرض خطر قرار داده ورود فاضلاب های خانگی است .

وی به دو کانون عمده ورود ریزگرد به استان گیلان اشاره و بیان کرد: کانون‌های جنوب غربی و شمال شرق مختص ورود ریزگرد به استان گیلان هستند و تمام کانون‌ها نیز منشأ خارجی دارند و دو ایستگاه سنجش غبار مستقر در استان، میزان ریزگرد بالاتر از رنج طبیعی را اعلام می‌کنند.

معصومه رفعتی خراط

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *